Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Opstart med Tropheus sp. "ikola/Kejser", et par spørgsmål.

2 posters

Go down

Opstart med Tropheus sp. "ikola/Kejser", et par spørgsmål. Empty Opstart med Tropheus sp. "ikola/Kejser", et par spørgsmål.

Post  Andersp90 Sun Jun 22, 2008 11:33 am

Hej alle sammen.

Jeg har tænkt på at holde Tropheus i nogen tid nu, og da mit 530 liters snart bliver ledigt, vil jeg tage chancen og springe ud i det.
Som start har jeg læst de forskellige artikler om Tanganyika og Tropheus, som kan findes på KJ´s hjemmeside. Jeg følte selv at det var et godt sted at starte. Det dækkede da størstedelen, af de spørgsmål jeg stod med.
Men, jeg står dog stadig tilbage med ubesvarede spørgsmål.
Og da jeg ved, at de forskellige brugere herinde, har en kæmpe viden omkring Tropheus, var det jo et ideelt sted at stille dem. Så jeg håber, i kan gøre plads til en Tropheus-nybegynder. Smile
For det første vil jeg gerne have indrettet mit akvarie med btn moduler og stenbund. Som KJ´s smukke 720 liters Tropheus akvarium fra 12/8 2007. Jeg syntes simpelthen det er så smukt.
Det der bekymre mig er dog den store mængde sten på bunden. Kan jeg bruge samme mængde sten, uden at bunden i mit 530 liters effectline giver efter? Jeg vil selvfølgelig lægge en 2 cm flamingobund + sand, før der kommer sten i.
Mit næste spørgsmål bygger på mængden af fisk, og typen af disse.
Jeg har tænkt mig, at mine første Tropheus skal være af ”Ikola/Kejser” varianten.
På cichlids.dk står der, at man skal regne med 15-20 liter vand pr. fisk. Men er dette for fuldvoksnefisk eller bare ungfisk?
Om alt andet havde jeg regnet med 30 fuldvoksne fisk.
Men et akvarium med så mange og forholdsvis store fisk må da belaste vandet meget?
Det er også derfor, jeg gerne vil høre lidt om jeres erfarringer ang. alger og vandskifte i et Tropheus akvarium.
Til sidst vil jeg også gerne høre hvor jeg, efter jeres mening, kan finde nogle flotte F1 Tropheus sp. "ikola/Kejser" til en rimelig pris. Jeg bor i Holstebro, Jylland.

Jeg håber i kan komme med nogle kompetente svar.

På forhånd tak.

Mvh Anders Greibe Nielsen.

Andersp90

Number of posts : 1
Registration date : 2008-06-22

Back to top Go down

Opstart med Tropheus sp. "ikola/Kejser", et par spørgsmål. Empty Re: Opstart med Tropheus sp. "ikola/Kejser", et par spørgsmål.

Post  KimJ Sun Jun 22, 2008 9:24 pm

For at starte fra bunden :-), Der er ingen fare for at bunden ryger ud af akvariet, næsten uanset hvor mange sten der lægges i. De sten der ligger i det nævnte akvarium (og tak for rosen!) er faktisk mindre belastende, end den traditionelle opbygning op ad bagruden, da de er fordelt over hele akvariet. 30 fisk passer meget godt, også som voksne. Det vil levne plads til, at der kan gå ca. dobbelt så mange små unger, før du bliver nødt til at fjerne nogle af dem. M.h.t. filter, så kan et par svampe, monteret på hver sin pumpe, fint klare det, men ellers er en stor spandpumpe vejen frem. Den gør ikke vandet renere, men den vil kunne stå betydeligt længere mellem rensningerne. I det nævnte akvarium, blev 1/3 af vandet skiftet en gang om ugen, men mindre kan sandsynligvis gøre det.
Hvor du kan få fat på dem, kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Mvh. Kim
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum