Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Opstart af to Cichlide akvarier

3 posters

Go down

Opstart af to Cichlide akvarier Empty Opstart af to Cichlide akvarier

Post  Rand Sun Aug 17, 2008 3:15 am

Hej Allesammen.
Jeg er blevet opfordret til at tilmelde mig dette forum da der her er masser af eksperter, der er meget kompetente og oven i købet venlige nok til at hjælpe andre med deres problemer.
Jeg skal som overskriften siger til at starte to akvarier op. Det er 2 x 250 liters. Jeg håber at der i det ene skal gå Malawi cichlider yngel, indtil de har en ok størrelse, hvorefter jeg tager nogle over i det store akvarie, og forhåbentligt kan sælge de resterende.
Jeg har startet to mindre akvarier op, men jeg synes at det sane jeg har brugt er for finkornet. Hvilket sand skal bruges til Malaxi Cichlider, og kan det købes i nærheden af hvor jeg bor? (i Løsning mellem Vejle og horsens).
Jeg har problemer med at de planter jeg prøver at få til at gro ved Cichliderne visner. tror det er på grund af at sandet er så fint at rødderne ikkke kan "ånde" hvad kan man gøre? Ved godt at det måske ikke hører sig til i et Malawi akvarie med planter, men det er bare en fryd for øjet med lidt grønt.
Jeg regner med at forsøge at lave en baggrund til det hen over vinteren, men bliver nødt til at få det op at køre indtil, da jeg meget snart får pladsmangel (der er en af mine Labidochromis Caeruleus der har skuffe, og for en lille uge siden så jeg mine Melanochromis Cyaneorhabdos i paringsleg. en af mine Aulonocara Stuartgranti spyttede 22 unger ud for ca to uger siden, men tror desværre kun der er én tilbage ( de kom ned i en 65 liters med nogle to mdr. gamle Labidochromis Caeruleus og et par sugemaller, og trak det korteste strå - øv).
er det en god ide at komme ungerne ned i en yngelkasse hvis der ikke er et akvarie der er helt tomt ??
Nå men det var opstarten jeg ville spørge om. Jeg har købt to spandpumper, og skal høre hvordan jeg bedst sætter gang i dem ? Skal man købe noget snask til at sætte gang i bakterierne??
Det andet 250 akvarie håber jeg på at komme en 5 L-maller i (2,3), fordi jeg synes at de er virkelig pæne og fasinerende. Tænker på nogle L-340 MEGA CLOWN maller, er der nogen der har erfaringer med dem, kan det lykkes at yngle på dem ? Hvad skal jeg regne med at de koster?
Jeg regner med at købe en del trærødder til mallerne, kan man få for mange rødder i et akvarier når der er til maller? Naturligvis skal akvariet kunne bære mængden.
Ved godt det var en masse spørgsmål, men jeg håber virkelig at det er nogen der har mod på at svare.
Mvh Benny
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Opstart af to Cichlide akvarier Empty Re: Opstart af to Cichlide akvarier

Post  Kiwa Sun Aug 17, 2008 10:13 am

Hej Benny

Velkommen til, håber der kommer lidt indput på dine spørgsmål, som du kan bruge.

1. Bundlag, der brugte vi en kornstørrelse på 0,8-1,2 dengang vi havde Mbunaer. Det virkede fint for dem, men synes dog heller ikke
det skal være større end det. Kornstørrelsen afhænger af hvilke cichlider du holder efter min mening. Hvis du f.eks. har sandcichlider vil de være meget
glade for en finere/mindre størrelse, da de jo konstant sir sandet gennem gælelrne. Hvor du kan få fat i det, i nærheden af hvor du bor ved jeg desværre ikke.

2. Planter, hvis de ikke trives bliver de kasseret. Synes ikke vi har problemer med at få hammerslåede til at trives. Men vi har også en gummimåtte liggende under
bundlaget/sandet, som planternes rødder vokser ned igennem, og det trives de åbenbart fint med.

3. Med hensyn til ynglen så ville jeg, når det nye akvarium er oppe og køre, flytte de store unger derover, og så bruge dit 65 L til eventuelt nye unger. Når de så
er store nok 3-4 cm kunne du prøve at sætte dem sammen med de andre. I den størrelse vil jeg ikke mene, at de andre unger vil se dem som et potientielt
foderemne. De store vil dog altid have et forspring mht. først til fodret. Men vi har nu ikke haft problemer med at opvækste forskellige størrelse i samme akvarium
når først ynglen har en vis størrelse.

Har ikke selv erfaring med at have nyspyttet yngel gående i en yngelkasse, men dit 65 L vil også være perfekt som opvækst i det første stykke tid, indtil de små
får lidt størrelse.

4. Ved opstart af nye akavarier bruger vi easy-life, vand og lidt bundlag/sand fra et velindkørt akvarium, samt lidt fodring i den første uges tid. Måler lidt på værdierne,
og starter eventuelt op med et par ancistrus maller (4-6 cm) som vil kunne sætte gang i processen. Skifter ca. 25% vand 1 gang ugentlig, og fodrer forsigtigt indtil
pumpe/filter er ordentligt oppe og køre. Skal opsætning gå rigtig stærkt, tager vi også lidt snask fra et velkørende spandfilter.

5. Jeg har ikke erfaring med den nævnte malle, men fandt dette link: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1116 (håber det er den rigtige)
Umiddelbart er den mulig, at opdrætte uden de store besværligheder, indretning er med sten, rødder, sand og døde blade. Foder overvejende omnivor, men med
hang til kød. Hvor den kan købes og hvad den koster aner jeg ikke.

Held og lykke med projekterne.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Opstart af to Cichlide akvarier Empty Re: Opstart af to Cichlide akvarier

Post  KimJ Sun Aug 17, 2008 12:03 pm

Velkommen til Forummet Benny!
Kiwa dækker det meste i sit svar, så jeg vil blot tilføje, at Du kan forsøge at sætte dine planter i potter, hvor Du så kan bruge f.eks. Simrishamn grus. Det har virket fint her, og det gør det let at flytte planterne hvis det skulle blibe nødvendigt. Potterne skal helst være af den brede og flade type, for at de skal være lette at skjule, og tillade tilstrækkelig adgang af ilt til rødderne. Jeg bruger dog selv fint sand i akvarierne, og har ikke oplevet problemer, men der er heller ikke særlig stor belastning på dem i forhold til et opdrætsakvarium. Det kan være, at Du bliver nødt til at leve med, at planter simpelthen ikke trives så godt i disse, men så kan Du jo veksle dem lidt frem og tilbage, hvis Du benytter systemet med potter (og har et akvarium der er godt til planter naturligvis).
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Opstart af to Cichlide akvarier Empty tak for hjælpen

Post  Rand Mon Aug 18, 2008 10:37 am

Jeg vil bare lige sige 1.000 tak for hjælpen, det er dejligt med kompetente folk. Tak for linket - det er den rigtige. De blade der skal være i akvariet hvorfor vil man smide blade i?
Går de ikke bare i forrådnelse?
Har lige hentet de 2 akvarier, så nu skal jeg bare lige have dem gjort rene, hælde lidt vand i og så er de ved at være klar.
Glæder mig HELT vildt. Laughing
det bliver dog ikke i denne uge jeg får tid til det.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Opstart af to Cichlide akvarier Empty Re: Opstart af to Cichlide akvarier

Post  Kiwa Mon Aug 18, 2008 6:21 pm

Mht. bladene så har jeg ikke selv erfaring med sådanne "fremmedlegemer" i akvarierne, det er jo ikke den type akvarier vi har her i huset

Men har læst lidt rundt omkring, at man vist nok bruger tørre/visne blade (ved ikke hvilke typer folk anvender, og om nogle er bedre end andre) som lige skal ligge lidt i blød, så synker de efterhånden til bunds.

Hvordan de på sigt opfører sig, disse blade mht forrådnelse osv. ved jeg heller ikke (jeg ved egentlig ikke noget som helst haha) men mange Amerikanerfolk, anvender blade i deres akvarier. Der er et par stykker tilstede her på siden, måske de kan komme med lidt indput, om hvad de ved om den slags.

Mht mallernes anvendelse af eventuelle "nedfaldne" blade, så går jeg udfra, at det er en del af deres naturlige habitat, og vil man gerne efterligne det, både for synets skyld og for mallernes, så er det ifølge linket godt at putte lidt blade i. Jeg kunne da også forestille mig, at de ville hygge sig gevaldigt med den slags alternative gemmesteder, i forhold til et kedeligt enligt smalt mallerør. Ikke mindst får man sikkert lov til, at se en helt anden adfærd hos mallerne med variation i indretningen, når en mallefætter f.eks ligepludselig dukker frem fra en lille bunke blade. Men reelt set kan bladene nok sagtens undværes.

Hvor smart det er med alt for megen dekoration, blade osv. hvis man vil opdrætte "seriøst" skal jeg ikke kunne sige. Men nu er jeg heller ikke den, som ser opdræt som eneste formål, med de fisk vi holder.

Men skulle jeg bevæge mig ud i et rent artsakvarium for en eller anden slags malle, så ville jeg helt klart gå efter at smide de ting i akvariummet, som kommer så tæt på habitatet som det er muligt, og fryde mig over, at de kan futte rundt i nogle lækre omgivelser. Hvis der skulle komme yngel ud af det, og enkelte ville overleve, så er det fint, men hovedsagen for mig ville være, at forældredyrerne går så optimalt som muligt.

Det er nok også derfor at vores Malawi sandsild/fritsvømmer akvarium ligner noget der er løgn. Der er en hel del udhulede sten og andre grimme ting i, udelukkende for at tilgodese vores mallers behov, endda på et minimalt plan. Det kunne sagtens gøres meget bedre for mallerne Embarassed hvilket forhåbentlig en dag bliver muligt cheers

Nåh det var måske et sidespring, men bare lidt tanker om hvad jeg selv ville gøre, hvis jeg skulle starte et rent artsakvarium op, for en speciel malle art.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Opstart af to Cichlide akvarier Empty Re: Opstart af to Cichlide akvarier

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum