Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

+3
Fyn
KimJ
Kiwa
7 posters

Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  Kiwa Thu Jun 19, 2008 7:47 pm

Nåh ja - ville egentlig bare dele en lille hyggelig oplevelse, jeg har haft i den sidste times tid, med vores dejlige Tropheus.

Der skal for forståelsen af min glæde, lidt historie til.

Vi har tidligere haft en ordentlig bunke Malawi (Mbuna) cichlider, som i allerhøjeste grad satte stor pris på, at få nogle ordentlige agurke skiver at gnave i, og lege med. Legen foregik ved, at når skiven var udhulet, og kun den runde ring af "skal" var tilbage, så yndede de at svømme igennem ringen. Det var så en sidegevinst for mig som akvarist, at studere. De legede simpelthen med maden efter brug. Adfærden var gentagen, og altid til stede.

De 2 grupper Tropheus vi har gående nu, har vi haft i lidt over 4 år. I de 4 år har jeg forgæves forsøgt, at få dem til at sætte ligeså stor pris på det alternative forder, som Mbunaerne gjorde i sin tid. Så som et lille salatbald og en agurke skive i ny og næ. Men desværre uden held. Jo salaten har de vænnet sig til, men disse farlige fremmedlegemer, agurkeskiverne, har altid været for skræmmende for vores blide Troffer, at have i deres nærhed.

Men her i dag, fik de først et lille salat blad, som de guffede med største velvære, derefter prøvede jeg med en lille tynd skive agurk. Efter at have set den formastelige og farlige skive an, gik de til biddet, og har efterhånden lavet et pænt hul i skiven.

Ja ja, fisk har forskellig tilvænningsperiode over for nye ting, og det tog så vores Tropheus små 4 år, at konstatere at en skive agurk IKKE er farlig, og faktisk godt kan spises. cheers

Mvh
Yvonne
Tror dog aldrig de opnår, at kunne svømme igennem "ringen", som Mbunaerne gjorde, det er de simpelthen for store til haha.
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  KimJ Sat Jun 21, 2008 12:39 pm

Troffer er meget underholdende! Man kunr næsten overveje..
Hvad bruger I til at holde skiven nede?

Mvh. Kim
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  Kiwa Sun Jun 22, 2008 3:09 pm

Hvis fiskene skal have motion, og jeg vil have lidt modskab ud af seancen, bliver skiven dumpet ned som den er. Så tæsker de rundt efter den.

Ellers sætter jeg skiven på en lille kagegaffel, så skive og gaffel falder til bunds, og bliver liggende.

For god ordens skyld skal det siges, at ikke spist agurk og gaffel, tages op igen efter ca. 6-8 timer.

Når først fiskene er vænnet til disse "farlige" fremmedlegemer, såsom salatblade og agurkeskiver, så virker det som om de sætter stor pris på det alternative grønne foder. Før i tiden brugte vi rå kartoffel en gang imellem til både Mbunaer, Troffer og Ancistrus mallerne. Uspiste rester blev også taget op igen efter 6-8 timer.

Frosne ærter, har jeg efter optøning afskallet og anvendt tidligere, det kan de grøntspisende cichlider også godt li. Lidt tidskrævende arbejde, så nok derfor jeg ikke gør det så ofte længere.

Vil dog sige alt med måde. Disse ting anvendes kun engang imellem, som lidt variation i kosten. Er rimelig forsigtig med hensyn til Trofferne, men umiddelbart tager de ikke skade eller bliver syge af, engang imellem at få denne type foder i små mængder her hos os.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  Fyn Tue Jul 29, 2008 12:50 am

Hej
Mine Tropheus (og Leleupier) elsker agurk! Jeg skærer agurken på langs (ca. 10 cm). Jeg har så lavet en spiralfjeder af rustfrit stål som jeg "skruer" ind i agurken - det er nok til at den synker tilbunds med den "flade" side opad.
Mvh Mads

Fyn

Number of posts : 2
Age : 58
Geografisk sted : Søborg
Registration date : 2008-07-29

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  THORLEIFDK Fri Aug 29, 2008 11:10 am

Nu har jeg jo set modellen med agurke-skiven flere steder,har dog IKKE prøvet det selv da jeg i forvejen bruger flere foderprodukter end godt er(men det virker Suspect )men mallerne jeg har(bare ansistrus)de får da både agurk og kartofler Laughing

THORLEIFDK

Number of posts : 2
Age : 53
Geografisk sted : BALLERUP
Registration date : 2008-06-19

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  Spim Sun Aug 31, 2008 10:27 am

Kartofler???
Giver du dem i rå form, eller er de kogt?
Med eller uden skarld?

(Jeg er altid på jagt efter nyt guf til mine malle-gøjser...) Smile

Spim

Number of posts : 23
Age : 49
Geografisk sted : Glostrup
Registration date : 2008-07-08

http://cid-a5de1e70d3fcfd26.spaces.live.com/

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  Cichliden Sun Aug 31, 2008 1:10 pm

Jeg fodrer også maller med kartoffel. Skrallet og i rå form Very Happy

Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  fru mortensen Sun Aug 31, 2008 7:11 pm

Nogen der er frisk på et forsøg?
jeg vil prøve at lave nogle forskellige agurk / kartoffel ankre, til vi skal mødes. cheers
Jeg håber at I vil være med til at afprøve forskellige faconer. Idea
Måske hvis en eller anden har et spec. ønske til udformningen, med eller uden øje,
til montering af snor, eller? Question
Så lav lige en kort og udførlig beskrivelse evt. med en størrelseangivelse,
så kan den / det måske bruges til inspiration.
Mange hilsner Pia

fru mortensen

Number of posts : 14
Registration date : 2008-08-06

Back to top Go down

Tropheus leger med agurke skiver og salatblade Empty Re: Tropheus leger med agurke skiver og salatblade

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum