Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

3 posters

Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Sun Sep 07, 2008 2:35 am

Jeg har godt nok spurgt til det her på cichilds.dk, men ville også lige stille spørgsmålet her.

Jeg har bestilt glas til at lave et nyt 200 liters akvarie som jeg kraftigt overvejer at befolke "Tanganyika Style"...

Dimensionerne på akvariet er lidt underlige, så de er nok vigtige at få med for at give jer derude en ide om hvorledes akvariet kommer til at se ud.

110 cm langt
55 cm højt
35 cm bredt

Jeg har en plan om at lave min egen (MEGET flade) bagrund i flamingo, PUskum og Al-fix.
Det skal dække for indsugningen og udstrømmeren fra min Eheim 2217 spandpumpe samt for varmelegemet.

jeg det sidste års tid haft sydamerikanske cichlider, men med det nye akvarie har jeg lyst til at prøve at lave en anden biotop..

Jeg har kigget lidt på Tanganyika akvarierne og deres opbygning er godt nok flot at se på..

Jeg er jo som sagt nybegynder og har derfor ikke den store viden om hvilke fisk der kan gå sammen i mit forholdsvis lille akvarie..


Så kommer spørgsmålene..

Hvilke fisk vil i foreslå at jeg kommer i akvariet og ikke mindst hvor mange fisk kan jeg have i det pågældende akvarie..



Har kigget meget på Neolamprologus brichardi... jeg ved at det en stime fisk så jeg tror at det kunne være pænt at have akvariet fyldt med disse fisk...

Jeg er dog i tvivl om hvor mange af disse flotte fisk jeg kan have i mit akvarie af gangen?
Har endvidere læst at jeg evt. kan få Neolamprologus brichardi til at gå sammen med andre fisk, men at det kræver en del forbehold for at få dette til at virke..

Håber på at der er nogle af jer derude der kan hjælpe mig da jeg ønsker at være så godt forberedt som muligt inden at jeg begynder at gå på jagt i butikkerne efter flotte fisk.

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  KimJ Sun Sep 07, 2008 12:47 pm

Velkommen til forummet!
Det er rigtigt at man i naturen ser N. brichardi i store flokke, men i akvarier er de desværre meget aggressive indbyrdes, og det er vanskeligt at holde mere end et par i et akvarium af den størrelse du omtaler. Jeg ville i dit sted supplere eller erstatte den flade baggrund med nogle moduler, som placeres et stykke oppe af "væggen", så der dannes nogle overhæng og revner, der kan give mulighed for at nogle fisk vil bruge den øverste del af akvariet. Der er mange af de mindre Neolamprologus arter der vil egne sig, ligesom alle Julidochromis arter vil kunne indpasses (dog kun en ad gangen).
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Sun Sep 07, 2008 10:52 pm

Jeg er altså rigtig meget i tvivl om hvad der skal i det akvarie..

Kan du eller nogen af de andre kompetente her på sitet ikke komme med en masse forslag til fiskesammensætning der kan være i mit akvarie?

Der kan vel for katten da være mere end 2 fisk i et 200 liters akvarie Smile

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  KimJ Sun Sep 07, 2008 11:36 pm

Der kan være 2 PAR fisk i + det løse!
Problemet er, at bundfladen er ret lille, og hvis det ikke lykkes at få nogle af fiskene til at gå op mod overfladen, er akvariet i praksis ikke så stort. Desværre er der ikke rigtig nogle af Tanganyika fritsvømmerne, der egner sig til et akvarium i den størrelse, men ellers ville de have været et godt valg. Tanganyika-killien er et godt bud, men den kan være vanskelig at få fat på, og er også ret vanskelig at holde. Alternativt kunne Du vælge en eller anden stimefisk som ikke kommer fra Tanganyika søen, hvis Du ikke ligger fast på, at alle fisk skal være derfra.
Har Du læst denne artikel? http://www.kim-jakobsen.dk/Artikler/tanganyikaakvarier.htm
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Wed Sep 10, 2008 8:32 pm

Jeg er spritny inden for Tanganyika akvarier så jeg er meget i tvivl om hvilke fisk der kan gå sammen...


Er der ikke en af jer der kan komme med et bud på hvad der kunne være pænt at kigge på i et tanganyika?


Mit eget forslag går efter lidt research på:

Neolamprologus Gracilis sammen med en hestenæse, hvad siger I til det?


P.S.
Ja jeg har læst din artikel, yderst informativ, det var den der ledte mig til dit private forum

Arrow

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Wed Sep 10, 2008 9:29 pm

Coach-Z wrote:Jeg er spritny inden for Tanganyika akvarier så jeg er meget i tvivl om hvilke fisk der kan gå sammen...


Er der ikke en af jer der kan komme med et bud på hvad der kunne være pænt at kigge på i et tanganyika?


Mit eget forslag går efter lidt research på:

Neolamprologus Gracilis sammen med en hestenæse, hvad siger I til det?


P.S.
Ja jeg har læst din artikel, yderst informativ, det var den der ledte mig til dit private forum

Arrow

Jeg gennemlæste lige din artikel igen og så dit forslag til fiskesammensætning alt afhængig af akvariets størrelse..

Jeg kan se at du har sat hestenæserne til kun at kunne være i meget store akvarier, i hvert fald større end mit, og det undrer mig nu lidt da jeg på akvariesiden.dk har læst at de kan være i et 128 liters.
feka. den her:
http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Eretmodus_cyanostictus

Kan man ikke have 2 par Neolamprologus og 1 par af hestenæse arterne?

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Thu Sep 11, 2008 12:40 am

En anden fisk der er interessant er den her:

Lamprologus calliurus sammen med hestenæse...

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Kiwa Thu Sep 11, 2008 6:09 pm

Hej Anders

Har nu grublet study over dit dilemma i de sidste par dage. Ikke at det overhovedet har hjulpet mig ret meget desværre. Problemet er dit bundareal i "dybden" på de 35 cm. Det er godt nok smalt. Jeg har "nada" forstand/egen erfaring på/med de små akvarier og deres arter for at være ærlig. Misforstå mig venligst ikke mht ordvalget "små akvariummer". 200L er ikke i den forstand lille, men med de ønsker du har mht. fisk, så er det lidt svært. Har selv et 180 L med buet front med en meget smal dybde (40 cm. på det dybeste område). Det er så at sige umuligt at dekorere opad i højden i mine øjne. Der mangler simpelthen bundareal, for at kunne lave en ordentlig stenopsætning. Men igen, jeg har også kun erfaring med de lidt større arter. Vil dog gerne forsøge at komme med lidt indput, som jeg håber kan hjælpe dig lidt på vej.

Jeg ville glemme alt om en indvendig baggrund. Uanset hvor smal du bygger den, så vil den efter mit skøn tage minimum 7-10 cm. plads i akvariummet, hvis dens formål også skal være at skjule indsugning til pumpe/filter samt varmelegeme. Så er din tilbageværende dybde i akvariummet i bedste fald på ca. 25 cm (indvendige mål). Det er ufatteligt svært at arbejde med, når vi taler om stensætninger i et Tanganyika akvarium.

Et forslag fra min side lyder således mht. opbygning:

1: Udvendig baggrund af en eller anden art. Det kan være et stykke karton som man krøller sammen, hiver det ud igen til normal størrelse, for derefter at spraymale det i en brunlig/sort farve. Har set effekten på billeder og det er faktisk ret pænt. Alternativt mal bagsiden af glasset med mat sort farve. Eller brug sort film som man bruger til at tone bilruder med.

2: indvendigt. Du kunne lave noget modulværk i den ene side/ende af akvariummet, som Kim også er inde på, som så kan skjule indsugningen og varmelegemet. Overhængende moduler, eller smalle moduler placeret på akvariummets bagside, er også en mulighed, men med så smalt et akvarium, skal du også huske på, at det skal være mulige at komme ned og "arbejde" i akvariummet. Tænker her på ruderensning, eller evt. slamsugning af bundlaget. Ja sådan generelt at kunne operere dernede, fange fisk osv.

3: En opbygning til de fisk jeg nedenunder foreslår kunne være således: Bundlag: Fint sand

Stensætning opbygget så højt som muligt i den ene side af akvariummet faldende ud mod midten. Gerne langstrakt (er det overhovedet forståeligt?) afsluttende med nogle småsten, og en bunke sneglehuse, måske afsluttet af en lille opbygning af større sten i den anden ende af akvariummet.
Alternativt: Høj stenopbygning i begge sider af akvariummet faldende ind mod midten af akvariummet, med sneglehuse i midten af akvariummet.

Længden af dit akvarium fejler jo bestemt ikke noget. Du har fin plads at arbejde på.

De fisk jeg har i tankerne har jeg ikke egen erfaring med, de er udelukkende taget udfra artslisterne på c.dk, deres foderhensyn, flokmentalitet osv. for ikke at du kun får et par af 2 arter i akvariummet. Alternativt er simpelthen at lave en ren sneglehus biotop med kun en art sneglehus cichlider. Men jeg kan forstå at du gerne vil lidt mere end det.

Kim er jo den mest kompetente mht. erfaringer, og jeg vil gerne have, at han med det samme korrigerer mig mht. valg af mulige arter, især fordi jeg ikke har gjort mig egne erfaringer med de nævnte cichlidearter jeg har fundet, og normalt udtaler jeg mig ikke om noget jeg ikke selv har afprøvet.

Til fiskevalg:

Denne art ville, som et par, kunne holdes med en fin stensætning. Dette er faktisk en jeg selv meget gerne ville afprøve på et tidspunkt. Adfærd, yngelpleje osv. er tiltrækkende. Det er så også en meget smuk fisk, i mine øjne, hvis man finder de rigtige. Ynglen er jo orange, men den smukke fløjlssorte farve de får som voksne, med blå omkrans af finnerne, er ikke til at stå for synes jeg.
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Variabilichromis_moorii

Som alternativ til dit eget forslag: Lamprologus calliurus (som jo ser ud til at være utrolig smuk og spændende, men falder på 1,2 (trio) komplekset, fylder ikke meget i akvariummet)

Kan holdes i et større antal, og vil udfylde dit bundareal fint. En af de nævnte arter ville jeg mene er mulige. Er sikker på at de har en spændende adfærd.
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Lamprologus_brevis
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Neolamprologus_multifasciatus

En måske helt ekstrem art, men som jeg vil mene kunne gå (har selv masser af denne art gående i forskellige opsætninger (både med Malawi og Tanganiyka) Den ER alternativ, og bestemt ikke en cichlide, men en meget smuk, blid og rolig Tanganyika malle. En gruppe 4 individder kunne måske være prikken over i'et i sådan et set-up.
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Synodontis_Petricola

Hvorfor dette valg?
Moorii'en vil efter artsbeskrivelsen holde sig til stenopsætningen, og måske på et tidspunkt stå med en sky af yngel omkring sig, som de kan gå sammen med i et godt stykke tid. Du skal dog have nogle som kan udrydde lidt i ynglen (gerne hurtigst muligt) da de smider omkring 500 unger ad gangen.

Brevis og multifasciatus er sneglehus cichlider som trives i flok. Du får udfyldt det lange bundareal, og kan have lidt flere fisk i akvariummet end bare 2-3 par.

S. petricola, vil anvende både stenopsætningerne, og cruise over det frie bundareal/sneglehusene, samt ynde at svømme med maven opad i overfladen, eller rundt omkring over alt i akvariummet. De vil efter nogles erfaringer kunne udrydde lidt af ynglen. Det er dog ikke vores erfaringer med dem. Men hvis de svømmer ind i en stime på 500 moorii unger, så kan de nok ikke sige nej tak til sådan en snack.

Om du kan bruge dette megalange indlæg til noget ved jeg ikke. Men det er de tanker jeg har gjort mig, hvis det var mig der stod i din situation, og med de ønsker du har luftet.

Synes den er spændende og flot calliurus'en du har nævnt. Var det mig, og kunne jeg styre mig selv mht antallet/mængden af fisk, var det nok den jeg selv ville satse på, hvis det f.eks kunne lade sig gøre, med et par moorii'er i en stenopbygning. Men igen jeg er ikke, og har aldrig været til sneglehuslegende cichlider, (nåh ja det har jeg lige glemt at nævne) ene og alene fordi, jeg godt kan li' fisk med noget krop/størrelse, og selv har muligheden for, at have lidt større akvarier. Når man er vant til denne luksus, så ser man desværre meget hurtigt begrænsninger i de mindre akvarier, og tænker ikke så kreativt, det beklager jeg Embarassed Men har i dette tilfælde forsøgt, at tænke bare en anelse anderledes end jeg plejer geek

Held og lykke med projektet.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  KimJ Thu Sep 11, 2008 9:25 pm

M.h.t. forskellen på anbefalet akvariestørrelse til hestenæser: Min artikel omhandler Tanganyika selskabsakvarier, og derfor er pladsen til hestenæserne beregnet efter at der skal være plads til andre fisk også. I et artsakvarium, med kun et par, er et 128L sikkert nok. Personligt ville jeg aldrig holde hestenæser alene, men det er bare mit valg.
Yvonnes forslag er helt sikkert udmærket, men man skal være forberedt på, at C. moorii kan have et temmeligt ubehageligt temperament i yngletiden. Mallerne er et rigtig godt indslag, som jeg selv havde overset Embarassed
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Kiwa Thu Sep 11, 2008 11:36 pm

Ja, jeg havde godt nok på fornemmelsen, at Moorii'en måske er en tand for barsk. Men har som nævnt ikke holdt den selv,
og har taget oplysningerne fra en artsbeskrivelse.

Nu jeg tænker over det, så kunne et alternativ til den fine S. petricola når vi taler maller, i mine øjne være, den endnu mere graciøse
Phyllonemus typus malle. Kan desværre ikke linke til nogen artsbeskrivelse, da det er en malle, som man beskrivelsesmæssigt skal lede
langt efter. Erfaringerne med den er meget forskellige.

Det er en smuk rød/brun malle, helt anderledes i formen end synodontisarterne. Den "svæver" om nogen henover akvariummets dekoration.
Holder af stenopsætninger, og graver sig gerne ned under en sten i sandet, hvor den ligger i skjul. Den bliver omkring de 12 cm. lang og
efter sigende tager den godt for sig af yngel op til 4 cm. Den er en rovmalle, MEN her hos os, når den altså slet ikke at vågne op når der
er nyspyttetde unger i akvariummet. Måske ford de får nok foder i dagligdagen.

Den kan efter min mening og de erfaringer jeg har mht territorium, også holdes i mindre akvarier i en lille flok på 4-6 individer. Det lyder
måske af meget antalsmæssigt. Men med den erfaring vi har med disse maller, så vil et akvarium med en længde på 110 cm. godt kunne
gå for dem, da de her hos os, holder sig ret fast omkring deres stensætninger, men ynder selvfølgelig på deres egen stille facon, at svømme
henover hele akvariummets længde/sandbund.

I opstarten kunne du starte med lidt yngel/ungmaller, af enten den ene eller anden art. Prøver med et billede af P. typus. (det er længe siden
jeg har forsøgt mig med et billede her på siden, så hvis det ikke lykkes, så bær lige over med mig)

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Dsc_0010

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Sat Sep 13, 2008 2:31 am

Hej Yvonne...


MANGE tak for dit dejlige lange svar, det havde jeg overhovedet ikke forventet Very Happy.

Jeg er helt vild med dine tanker og ideer og har allerede rodet lidt med nogle ideer til hvordan jeg kan bygge akvariet op så alt dette kan lade isg gøre..


Som jeg forstår dig foreslår du at jeg udnytter akvariets længde og opbygger den ene ende af akvariet med en stenopsætning. Groft sagt skal jeg altså lave en "skråning" i den ene ende af akvariet.
Forstår jeg dit forslag rigtig passer det mig rigtig godt. Så burde jeg kunne får plads til indsugningen og varmelegemet i den ende af akvariet.
Udstrømmeren vi stadig ligge i toppen, men sættes den højt nok burde den ikke kunne ses for akvarielampe kassen, der jo går lidt ned over kanterne af akvariet.

Jeg er dog stadig meget i tvivl om hvor mange fisk jeg kan have i akvariet.

Kan jeg ikke få dig til at skrive hvor mange fisk jeg kan have, eller måske mere korrekt hvor mange fisk jeg bør have af hver art i akvariet, gerne også med en fordeling af køn.

F.eks.
1.1.0 spækhugger
2.1.10 torsk
osv. osv.


Jeg er helt vild med ideen om en malle og dine andre forslag lyder også rigtig godt.



Mht. hestenæserne, skal det så forståes således at de kun kan holdes i et "lille" akvarie såfremt de holdes i et arts akvarie?


Håber I vil give jer tid til at svare på flere af mine rookie spørgsmål.

På forhånd tak,
Anders

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  KimJ Sat Sep 13, 2008 10:50 am

Hestenæser er meget aggressive indbyrdes, så det vigtigste er, at man ikke sætter mere end et enkelt par i akvariet, hvis det ikke er meget stort (over 1,5 m længde, og helst mere). Derimod kan de sagtens blandes med andre arter, blot disse ikke er alt for store og aggressive. Fodring kan blive et problem, hvis man vælger "almindelige" hestenæser af slægten Eretmodus, som primært er vegetarer og har tendens til at blive for fede, når de får animalsk foder (det har alle dine andre fisk brug for), så hvis Du kan finde nogle Tanganicodus irsascae, som er altædende, vil det være en fordel. De ligner til forveksling hinanden i udseende og adfærd.

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Irsacae20080401
Tanganicodus irsacae han
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Sat Sep 13, 2008 9:27 pm

Det er godt nok en flot fisk...

Jeg mangler dog stadig at finde ud af hvor mange af hver fisk jeg bør have i akvariet.....

Nu går der jo stadig ret så lang tid inden at jeg skal ud og handle fisk, men det sitrer bare i kroppen på mig for at finde de fremtidige indbyggere i "casa del Tanga" Razz

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Sun Sep 14, 2008 6:29 am

har fået mere information nu og vil derfor vende mit forslag til fiskesammensætning med jer.

Generelt set, skal det jo nok siges at jeg gerne vil have så mange forskellige typer og så mange fisk som muligt i akvariet, SÅLÆNGE at det er forsvarligt og ikke mindst ANSVARLIGT at holde denne mængde og type fisk sammen...


Altså ideen er at have en fiske art fra hver gruppe repræsenteret i akvariet.

1 art fritsvømmer
1 art algeæder
1 art huleleger
1 art sneglehusleger
1 art malle

Mit forslag lyder altså på:

FRITSVØMMER:
2.3 http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Paracyprichromis_nigripinnis
(beskrivelsen siger 250L, men har hørt fra flere der siger at den kan gå i et 180L...)

ALGEÆDER:
1.1 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Tanganicodus_irsacae

HULELEGER:
2.2 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Julidochromis_dickfeldi
eller
1.2 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Neolamprologus_gracilis
eller
1.2 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Lamprologus_calliurus
(Er en gut i min by der har 3 par til salg og synes det er en MEGET flot fisk..)

SNEGLEHUSLEGER:
1.2 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Lamprologus_ocellatus
eller
2.2 http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Neolamprologus_signatus

MALLE (CATFISH):
2.4 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Synodontis_petricola

Har lidt på fornemmelsen at det er for mange fisk, men er ikke sikker...


Det er mit bud fra en MEGET uerfaren akvarist i det hele taget, men med masser af vilje til at gøre det på den rigtige måde...

P.S.
ville lige vise jer den weblog jeg har oprettet på c.dk vedrørende hele den her historie...
http://cichlids.akvariefisk.dk/weblog/post/?ID=806834

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  KimJ Sun Sep 14, 2008 12:42 pm

Om du får held med P. nigripinnis, vil nok have meget at gøre med, om du får indrettet akvariet godt nok. De trives bedst, hvis der er overhængende klippestykker (i akvariet lettest efterlignet med moduler). Jeg ville under alle omstændigheder prøve at nøjes med en enkelt han.

M.h.t. hulelegerne: Julidochromis arterne er meget aggressive overfor artsfæller, så der vil kun være plads til et par. N.gracilis er pardannende, så der er ikke nogen ide i at anskaffe 2 hunner. Ligesom for Julidochromis, gælder det, at der kun er plads til et par.

Mallerne: Ideen er god nok, men i praksis får du svært ved at kønsbestemme dem. Det har heller ikke den store betydning.

Med de foreslåede reduktioner, vil det være en sammensætning med en rimelig god chance for succes. Du skal dog være forberedt på, at der kan være vanskeligheder med at skaffe flere af de nævnte arter.
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Sun Sep 14, 2008 3:39 pm

hmmm...

Hvis jeg starter med at indføre Sneglehuslegerne efter at akvariet er kørt ind så må det jo tage den tid det tager at få fremskaffet de mere besværlige arter.

Lige for at være sikker, kommer der her en revideret liste:

FRITSVØMMER:
1.2 http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Paracyprichromis_nigripinnis

ALGEÆDER:
1.1 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Tanganicodus_irsacae

HULELEGER:
1.1 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Julidochromis_dickfeldi
eller
1.1 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Neolamprologus_gracilis
eller
1.1 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Lamprologus_calliurus
(Er en gut i min by der har 3 par til salg og synes det er en MEGET flot fisk..)

SNEGLEHUSLEGER:
1.2 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Lamprologus_ocellatus
eller
2.2 http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Neolamprologus_signatus

MALLE (CATFISH):
2.4 http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Synodontis_petricola

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Sun Dec 28, 2008 6:23 pm

Så er der sket noget nyt på akvariefronten her hos mig.. faktisk er der sket rigtig meget Shocked


klik på min profil på akvariefisk.dk, der er billeder, videoklip og meget mere i bloggen....

Mange tak for hjælpen til dem der har skrevet her i tråden...

http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=806834#SiteEnd

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Kiwa Mon Dec 29, 2008 2:22 pm

Til lykke med resultatet. Du har tænkt anderledes i din opbygning, det kan jeg godt lide.
Ville dog reducere mængden af bundlag hvis det var mig. Fin løsning med baggrunden,
det er blevet rigtig flot.

Held og lykke med det

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Tue Dec 30, 2008 2:08 am

Ja der er faktisk alt for meget bundlag... problemet er at jeg har kommet en hel del flere sten i akvariet uden at fjerne noget af bundlaget, så hvor det før var "passende" er det nu blevet alt for højt..


Skal til at fjerne en del af bundlaget nu, men hvordan gør jeg det uden at tømme akvariet for vand på den smarteste måde??

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Kiwa Tue Dec 30, 2008 11:03 am

Ja der er jeg lidt i tvivl. Det kommer an på din stensætning, forstået på den måde, holder sandet på den ud mod midten? Jeg kan ikke
rigtig bedømme det udfra billederne.

Hvis mængden af sand holder på stensætningen, må du nok tage en stor del af stenene op, for at de ikke skrider, når sandmængden
reduceres.

Når jeg skal have sand/bundlag op fra et kørende akvarium med fisk i, bruger jeg altid et fiskenet, stille og roligt. Man skal lige være lidt
påpasselig, da sandet vejer en del, men vores net tåler det fint, har gjort det masser af gange.

Men som sagt, hvis du mener at stenene kan begynde at skride ind mod midten, hvis du fjerner sandet, så tag en stor del af dem op,
og så byg op igen, efter du har taget det sand fra du ønsker. Med forsigtighed, kan det godt lade sig gøre med fisk i. Ikke noget med
voldsomme bevægelser. Dette har jeg også praktiseret flere gange.

mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Coach-Z Tue Dec 30, 2008 8:53 pm

Alle de nederste sten ligger på bunden, så det burde ikke være et problem...


Ideen med at bruge fiskenettet siger da sig selv, DOH!!
Mange tak for det gode råd Very Happy

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie... Empty Re: Opbygning og besætning af et 200 liters Tanganyika akvarie...

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum