Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

4 posters

Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Coach-Z Mon Sep 15, 2008 8:17 pm

ja så gik det galt igen..

Jeg var i en akvariebutik idag hvor ejeren, som virkede meget kompetent, spurgte mig hvorfor jeg ikke valgte at blande Tanganyika sammen med Malawi cichliderne??

Og ved I hvad, det kunne jeg da egentlig godt tænke mig at bruge lidt tid på at overveje om det skal være den vej, jeg skal gå...

Hvad kan jeg blande sammen af Malawi og Tanganyika cichlider i mit 200L akvarie???

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  KimJ Mon Sep 15, 2008 10:14 pm

Jeg har kigget med på C.dk, og set svarene der. Der er intet som helst, udover selvopfundne "regler" der hindrer en gennemtænkt sammenblanding af nogle Malawi og Tanganyika cichlider, men Jeg vil mene, at det bør ske i et akvarium der er væsentligt større, end det du planlægger. Der er meget få Malawier der kommer til at gå ordentligt i et så lille akvarium, og de Tanganyikaer der vil trives med dem, er også af en type, der vil kræve, at der er mere plads. Jeg kan fornemme, at det drejer sig om, at du ikke kan finde de fisk du har bestemt dig for, i butikkerne lige nu, og derfor leder efter erstatninger.
Der er desværre generelt "lavvande" i alle butikke på Sjælland i øjeblikket, når det gælder Tanganyika cichlider, men med noget tålmodighed, skal du nok få samlet nogle fornuftige arter sammen.
Hvis du ikke har noget mod at mixe, skulle du måske hellere tænke på, at der er masser af egnede fisk, som slet ikke er cichlider! De mindre Tanganyikaer, er glimrende sammen med f.eks. regnbuefisk og/eller forskellige karpefisk, blot disse er af den livlige og robuste slags. Disse har også den fordel, at de ikke er territoriehævdende, og for manges vedkommende primært holder til i den øverste del af akvariet (dette gælder især regnbuefisk og de forskellige Danio arter).
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Kiwa Mon Sep 15, 2008 10:58 pm

Jeg kan sagtens følge din begejstring for alle disse fisk som findes i begge søer. MEN en ting er i mine øjne helt klar.
Du kan/bør ikke holde cichlider fra Malawi søen, i den type akvarium med de mål du har bygget og skitseret for os.

Netop derfor ville Tanganyika ciclider være et muligt valg for dig, da der findes arter som kan trives på mindre plads. Det er
farligt at "falde" for disse 2 søers cichlider, da man i bund og grund aldrig får nok plads.

Det er fint nok hvad en forhandler siger, og Tanga/Malawi kan helt sikkert blandes, MEN ikke i et 200 liters, og jeg mener så,
også, at man skal have en hel del mere erfaring på ryggen, med hele komplekset omkring begge søer og deres arter, når/hvis
man overvejer at blande fiskene. Sæt dig ind i hver enkelt fisks behov på alle områder.

Men det er så bare min hårde, kyniske og uforbeholdne mening om den sag. I sidste ende er det din egen beslutning, og dermed
vil du få dine egne erfaringer fra den beslutning du tager.

Jeg mener jeg er rimeligt godt inde i de 2 søers fisk, både adfærdsmæssigt og på andre områder, og selvom jeg har fisk gående
som vi sikkert sagtens kunne smække sammen, så vælger jeg at holde dem hver for sig, strengt opdelt efter hvilke typer der er
tale om, og på trods af at vi efterhånden har omkring 3000 L vand fordelt på 6 akvarier, at lege med.

Hvis du vil dette her, så må du efter min mening gå den virkelig hårde vej, læs noget litteratur omkring begge søer, få fat i nogle
tunge bøger om emnet, læs gamle debatter på c.dk. om alt hvad der rører sig i begge søer. Derefter drag dine egne konklusioner
og se, om det i dine egne øjne er en god ide i denne størrelse akvarium.

Havde du et akvarium på 530-720 L til rådighed, ville min holdning "måske" og kun måske være en anden.

Beklager, men her hører min hjælp/indput op. Med de nye ideer du har fået, så er jeg ikke kompetent nok til at rådgive dig, andet
end at fraråde dig forsøget.

Mvh
Yvonne
PS jeg kender alt til de begrænsninger, et manglende udvalg af fisk i en periode, kan gøre ved en akvarist. MEN VIL man virkelig gerne
en speciel fisk et specielt akvarium, så kan man også godt vente på at den dukker op, forstå mig ret. Mangen en akvarist har ventet i
flere år, på at drømmefisken bliver tilgængelig.
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Coach-Z Mon Sep 15, 2008 11:30 pm

Der er vist noget i misforstår...

Det drejer sig overhovedet ikke om at jeg ikke kan finde de fisk jeg gerne vil have lige nu... min akvarie er jo ikke engang færdigt endnu, det kan ikke engang holde vand , det har ikke engang et armatur endnu Shocked , så at gå ud og shoppe fisk er jo lidt overkill Very Happy...

Desuden så kan jeg faktisk godt finde alle de fisk jeg mangler til et Tanganyika, sjovt nok... Neonfisken har lige nu i deres akvarier alle de fisk jeg gerne ville have i et Tanganyika akvarie, med undtagelse af Hestenæsen, men den har Petroimport på vej hjem i en sending...
Altså; var mit akvarie parat til at modtage fisk, ja så var alle de fisk jeg ville have, til rådighed.

Så, jeg har såmænd nok tålmodighed, jeg vil bare gerne udforske alle muligheder inden, at jeg går ud og køber fisk og så 5 dage efter læser på et forum:

"ja men du kunne da også bare have gjort sådan og sådan, så kunne du have fået i både pose og sæk"...

Som jeg skriver så vil jeg gerne bruge lidt tid på at overveje om det her Tanganyika nu også er den vej jeg skal gå.
Nu fik jeg at vide af forhandleren at dette var en mulighed selv i et akvarie i min størrelse og så vil jeg da lige tjekke med jer "udenfor stående" om det nu også er en go ide.. nu er det jo ikke alle forhandlere der er en flok snydere og bedragere, så det kunne jo være at han havde ret..

Att.
Yvonne, så vil jeg da stadig meget gerne høre fra dig, nå jeg nu kommer med alle disse tossede spørgsmål... hvad hvis nu I ikke havde svaret, så havde jeg jo straks rendt ud og købt en haj Razz... Ej spøg til side, jeg værdsætter ihvertfald al den hjælp jeg kan få.. hellere spørge en gang for meget, end for lidt.

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Coach-Z Tue Sep 16, 2008 9:50 am

Hvad med Melanochromis johannii? Du mener ikke at den passer sammen til de andre fisk i akvariet?

I beskrivelsen står der:

"I naturen såvel som i akvariet er hannerne ikke territoriale overfor andet end hanner af dens egen art. Det er derfor meget let at holde den med andre arter i akvarieforhold."


Det var blandt andet den der tiltrak mig mest fordi der stod at den ville være ligeglad med de andre arter i mit akvarie.. men er problemet at den kan komme i klammeri med mine andre hulelegere, da de skal bruge samme del af akvariet?

Ked af hvis det er et dumt spørgsmål, men for at lære mener jeg at det er essentielt at turde stille spørgsmålene..

Så hvad siger I, kan de passe sammen?

Eller måske er løsningen at bruge den her istedet for mine Tanganyika hulelegere? så kommer der vel ikke problemer med at den optager pladsen, hvis den er den eneste der skal bruge hulerne i klipperne?

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Kiwa Tue Sep 16, 2008 4:43 pm

Hej Anders

Beklager oprigtigt hvis mit indlæg lød en anelse hvast. Det var bestemt ikke meningen Embarassed og nej der er ingen dumme spørgsmål,
heller spørge en gang for meget, end en gang for lidt.

Jeg har fundet en artsbeskrivelse på cichlids http://www.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Melanochromis_johannii. Jeg kender ikke
til fisken selv, men her står at den er en af de mere aggressive Mbunaer. Men igen måske er det forkert det der står. For mig er det
utroligt svært at sige ok for noget, når jeg ikke selv har erfaring med fiskene.

Vi har selv kun holdt Mbunaer i større flokke efter "kaos" princppet, ene og alene for ikke at fiskene skulle finde på at "pelse" hinanden.
Der er flere individder, at fordele hannernes temperamentsfulde adfærd på.

Hmm, vil lige tage en tænkepause. Har lige været med til at indfange en vild tilskadekommen hare sammen med Falck, og set kræet
blive aflivet, det var ikke så sjovt, så tager lige en time-out. Skal nok vende tilbage igen.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Rand Tue Sep 16, 2008 11:11 pm

Til Yvonnes indlæg vil jeg bare lige sige at jeg har Melanochromis johannii´er til at gå i mit 1200 liters, og selv der kan de virke lidt hårde hved andre. Den ene han en MEGET teritorial, den har en hule hvor INGEN af de andre fisk får lov til at svømme ind i, kunne godt forestille mig at det kunne blive et problem i et mindre akvarie.
Derfor ville det ikke være en jeg anbefalede til dit.
Det lyder ellers som et interessant projekt - lærerigt for os andre at drage andre vinkler ind også (blande søerne).
Mvh Benny
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Kiwa Thu Sep 18, 2008 6:07 pm

Kors i femernbælt jeg er bare gal lige nu. Har brugt mindst en time på at lave et megalangt indlæg, og nu forsvandt det bare Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Pga. dårlig hukommelse, vil jeg ikke prøve at genskabe det, men Benny, tak for indput omkring johannii'en, det er langt bedre med personlige erfaringer med fiskene,
end vi kan læse ud af artsbeskrivelser rundt omkring.

Anders, beklager men jeg havde skrevet en hel del omkring denne fine Mbuna, som måske kunne være, et alternativ til de hulelegende Tanganyika cichlider, vi har været
inde omkring.

Jeg ville lægge et billede op i debatten af den så du kunne se hvordan den så ud, og så forsvandt hele mit indlæg. Nu håber jeg billedet virker scratch , og jeg sætter
også et link til artsbeskrivelsen på.

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie _dsc0010

http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Labidochromis_caeruleus

Vi har holdt den og startede med en flok yngel/ungfisk på ca. 4 cm (16 stk) Det er er fredelig Mbuna, som jeg vil mene kunne være et godt bud. Hanner og hunner er dog
ens i farverne, men de er bare så smukke, og er et rigtig behageligt bekendtskab når vi taler Malawi Mbuna. Start evt. ud med en lille flok ungfisk på 6-10 indvidder på 4-5 cm.
Viser det sig at fordelingen ikke er så god (for mange hanner, så må du ad åre tynede lidt ud). Selvom artsbeskrivelsen anbefaler at den holdes som par, så er jeg ikke enig. Det
er en smuk Mbuna i en lille flok, som udnytter store dele af akvariummet. Opsætningen i dit akarium bør være det vi har talt om tidligere, sandbund og lidt stenopsætninger.

En gruppe sneglehuslegere på bunden, og et enkelt par hestenæser (de spcielle kim har skrevet om mht foder) vil jeg ikke mene, vil kollidere med denne art.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  KimJ Thu Sep 18, 2008 8:52 pm

Yvonne:
Det der sker, er at Du bliver opfattet som inaktiv, og logget af. For at undgå dette, kan du åbne et ekstra vindue til forummet, og refreshe dette lige inden du sender dit indlæg. Jeg plejer under alle omstændigheder lige at markere det skrevne, og trykke crtl+c, for at være sikker. Så kan man genskabe det hele, ved blot at sætte det ind med crtl+v i en ny besked.
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Kiwa Thu Sep 18, 2008 10:17 pm

Ja jeg ved det jo godt Kim geek at jeg skal huske at gemme teksten, når jeg er for længe om at skrive mine indlæg, samt det der med, at have debatten åben
i flere vinduer. Men i iveren over reelt, at have et billede til rådighed af den foreslåede fisk, glemte jeg helt, hvad der ellers ligger dybt på rygraden Sad .

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Coach-Z Sat Sep 20, 2008 3:43 am

Kiwa wrote:Kors i femernbælt jeg er bare gal lige nu. Har brugt mindst en time på at lave et megalangt indlæg, og nu forsvandt det bare Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Pga. dårlig hukommelse, vil jeg ikke prøve at genskabe det, men Benny, tak for indput omkring johannii'en, det er langt bedre med personlige erfaringer med fiskene,
end vi kan læse ud af artsbeskrivelser rundt omkring.

Anders, beklager men jeg havde skrevet en hel del omkring denne fine Mbuna, som måske kunne være, et alternativ til de hulelegende Tanganyika cichlider, vi har været
inde omkring.

Jeg ville lægge et billede op i debatten af den så du kunne se hvordan den så ud, og så forsvandt hele mit indlæg. Nu håber jeg billedet virker scratch , og jeg sætter
også et link til artsbeskrivelsen på.

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie _dsc0010

http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Labidochromis_caeruleus

Vi har holdt den og startede med en flok yngel/ungfisk på ca. 4 cm (16 stk) Det er er fredelig Mbuna, som jeg vil mene kunne være et godt bud. Hanner og hunner er dog
ens i farverne, men de er bare så smukke, og er et rigtig behageligt bekendtskab når vi taler Malawi Mbuna. Start evt. ud med en lille flok ungfisk på 6-10 indvidder på 4-5 cm.
Viser det sig at fordelingen ikke er så god (for mange hanner, så må du ad åre tynede lidt ud). Selvom artsbeskrivelsen anbefaler at den holdes som par, så er jeg ikke enig. Det
er en smuk Mbuna i en lille flok, som udnytter store dele af akvariummet. Opsætningen i dit akarium bør være det vi har talt om tidligere, sandbund og lidt stenopsætninger.

En gruppe sneglehuslegere på bunden, og et enkelt par hestenæser (de spcielle kim har skrevet om mht foder) vil jeg ikke mene, vil kollidere med denne art.

Mvh
Yvonne


Hej Yvonne, det lyder jo som en genial ide til en sammensætning må jeg jo nok indrømme. (den ligner næsten lidt en sommerfuglcichlide synes jeg).

Hvad med mallerne, kan jeg stadig have dem på bunden sammen med sneglehuslegerne?


Under alle omstændigheder har alle jeres gode indlæg givet mig en masse og tænke over.

Jeg er som sagt overhovedet ikke sikker på endnu hvilke setup jeg vælger, men jeg har heller ikke travlt. Jeg vil tænke lidt over hvad jeg bedst vil synes om og så må vi se ad..

Regner med at køre ind til Vallensbæk i morgen og se hvilket udvalg cichlidecentret ligger inde med.

Mange tak for alle de gode svar og jeg skal nok vende tilbage med info om hvad udfaldet af emnet ender med...

Coach-Z

Number of posts : 16
Age : 45
Registration date : 2008-09-07

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Kiwa Sat Sep 20, 2008 10:21 am

Hej Anders

Det lyder godt.

Mht. petricolaen, så vil jeg mene at der er plads til en lille gruppe på max. 4 stk. De bliver trods alt omkring de 10-12 cm. som voksne.
De holdes bedst i flok ja, men vores erfaring med dem igennem et par år nu, behøver der ikke være meget mere end 3-4 stykker, før det
fungerer fint. Vi har pt. 3 vf. (de var opr. 4) gående i vores 960 L, og de søger hinandens selskab, og svømmer tit rundt sammen alle 3.
Har derudover 3 stk. (opdræt) gående i et Tropheus akvarium, og 13 stk. (opdræt) gående i et Malawi sandsild akvarium på 312 L.

Jeg kan sagtens følge folk i, at ville forsøge sig med at blande søerne, da mange synes, at nogle af arterne fra Tanganyika måske ikke er
helt så farvestrålende som f.eks. Mbuna'erne fra Malawi. Det er nu bare indtil man får øjnene rigtig op for Tangaerne, og begynder at gå i
dybden med at studere, hvilke muligheder der egentlig findes i den sø haha. Bare vent til om et par år, når du opdager sandsildene, deres
form og adfærd. Så er du solgt. geek

Når du når så langt, til det rigtig sjove, indkøbene, og hvis du ender op med en blanding ville jeg foreslå, at du tilføjer Tanga arterne til
akvariummet først, så de lige får lov til at falde til. (med tanke på de arter vi har været inde omkring).

Mvh
Yvonne

PS. mht indkøb af Synodontis maller generelt, så er det en god ide at have sat sig grundigt ind i, hvordan den art man er interesseret i SKAL
se ud. Der er megen handel med forkerte arter, og i dit tilfælde kan det blive en lettere katastrofe hvis du får fat i de forkerte. Dette pga.
akvariummets størrelse, og især temperamentet hos Mallerne. Der er stor forskel på hvordan de er, og petricolaen er som nævnt en af de mere
"blide" Synodontisarter. Får du f.eks. fat i Multipunctatusen, som bliver dobbelt så stor, så får du også fat i en malle, som ikke finder sig i hvad
som helst, og kan være en rigtig bisse (stressende) overfor de andre beboere.
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Malawi og Tanganyika selskabs akvarie Empty Re: Malawi og Tanganyika selskabs akvarie

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum