Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Cyathopharynx foai "Sibwesa"

2 posters

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  stausholm Tue Apr 28, 2009 10:06 pm

hejsa

ja tag du bare kameraet med... vi ses lørdag til et hyggeligt tanga-møde Laughing

allan
stausholm
stausholm

Number of posts : 34
Age : 53
Geografisk sted : Århus
Registration date : 2009-03-11

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  Kiwa Tue May 12, 2009 9:09 pm

HeHe har fået foai bebser her til aften cheers cheers cheers
Det var slet ikke meningen, men nu er de her. Så Michael er blevet bedstefar, og han ved det selt ikke endnu. Det er lidt kaotisk lige nu,
valgte at fange den største skuffe under et vandskift, og hun spyttede ligeså fint en hel masse unger efter fangsten.

Nå, de går lige pt. i en 40x30 plastikboks, og venter på fotografen. Derefter skal de over i min "tørretumbler" anordnings opfindelse, og gå.
Den ville jeg egentlig også gerne have haft et billede af, men det må komme senere, da jeg har haft mit mas med i hast at få placeret i opholdsakvariet.

Tænk at være så glad for et par (eller nærmere ca. 20 nyspyttede unger), helt uden blomme. Hun havde helt sikkert smidt dem indenfor en dag eller to, hvis hun ikke var blevet
fanget op idag. Hun har det fint, går dog stadigvæk og gumler lidt, hvilket gjorde at jeg ikke kan se forskel på hende og et par andre hunner som også tygger. Alt i alt tog
seancen ca. 3 min. for den lille pige inden hun var tilbage hos sin flok. Meningen var at hun skulle i et spytteakvarie, men så langt nåede hun altså ikke. Hun spyttede fint
af sig selv i den lille balje hun kom over i under flytningen.

Ville have fanget en anden hun, som også går og er tyk i mundtøjet, men med den fine lille flok vi nu har, så må det være nok for nu. Vi var slet ikke gearet til småfolk i akvarierne, så håber virkelig at det klarer den, og kan blive et supplement til vores voksne flok

Håber jeg kan få Kim hevet væk fra saltvandet, så vi lige kan få lidt bileder af de nye inden de kommer over i opvækstanordningen. I falder om af grin når I ser den. Men den
er nøje udtænkt over flere måneder, hjemmesyet, og som nævnt er en tørretumblermaskine anordning anvendt i flydenettets frembringning.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  Kiwa Tue May 12, 2009 10:51 pm

Her kommer de første billeder af de små nye pus.

Beklager spammingen, men det er lidt vildt, især når vi overhovedet ikke på nuværende tidspunkt havde tænkt os at tage yngel fra.

Håber som sagt, at vi kan få dem til at overleve. Ligenu er de kommet over i deres "flydenet (30x30x20) i opholdsakvariummet. De stolte forældre må i de næste par dage finde sig i denne anordning i deres hjem, da jeg mente at vandværdierne heri, er de bedste for de små.

At de (forældrene) så måske ikke synes, at denne anordning er det største hit, må vi og de leve med i den næste uges tid. Jeg overvejer at flytte anordningen til vores 312 L. men vil gerne i de næste par dage tilbyde de små nye, de samme vandværdier, som de har været vant til i moderens mund.

Cyathopharynx foai "Sibwesa" F2 - små banditter på deres første svømmetur

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Dsc0012c

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Dsc0013hto

Mvh
Yvonne

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Dsc0014dkp
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  Kiwa Thu May 14, 2009 8:01 pm

Hmm - har fået 11 unger mere i dag.

Så nu er der i alt 34 stk, som går og hygger sig i mit hjemmelavede opvækstnæt.

Håber de kan gå der i et par uger, og vokse sig lidt større indtil det forhåbentligt er sikkert, at slippe dem løs i vores hjørneakvarium. Der går pt. en hel del maller, hvoraf et par stykker desværre er rovmaller. Men nu må vi se hvad der sker.

De små spiser ihverttilfald lystigt, og opvækstanordningen fungerer rigtig fint. Der kan fodres rimeligt kraftigt på. Overskydende foder flyder ud gennem stoffets små huller, og optages/spises af forældrene i det store akvarium.

Hvis denne metode er så let som den umiddelbart virker til at være, mht. opvækst i de første par uger af ynglens liv, så vil det være uden rengøring, med iltrig filtrering af vandet hele tiden. Ungerne går i et område, som er omkranset af både sort og hvidt stof materiale, så de virker mere trygge i deres omgivelser, end vi f.eks. har oplevet med tidligere Malawi yngel i et 128 L akvarium, som dels har været svært at fodre i, og holde rent i starten. Her får de konstant frisk vand, og overskydende foder svæver som nævnt stille og roligt ud til forældrene.

Anordningen er en jeg har haft i tankerne i snart et års tid, og indtil videre virker den helt efter hensigten.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  stausholm Thu May 14, 2009 8:09 pm

jamen tillykke med dem.. flower

de skulle have været spyttet inden i tog herover... dem kunne jeg da godt have passet for jer geek
jeg synes at i skal sætte et akvarie op til dem, i stedet for at ende som mallefoder Evil or Very Mad Evil or Very Mad

allan
stausholm
stausholm

Number of posts : 34
Age : 53
Geografisk sted : Århus
Registration date : 2009-03-11

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  Kiwa Thu May 14, 2009 8:25 pm

Takker Allan

Ja det havde jo været ideelt, at de var spyttet, så vi kunne have haft dem med over til dig. Men skal nu nok passe godt på dem. Hvilken løsning det så bliver ved jeg ikke helt.
Vi har 2x128 L i kælderen vi kan starte op. Men den er ligesom prøvet, de bliver også hurtigt for små. Orker ikke flere akvarier i stuerne. Der står i forvejen et par tomme 300 L i stuen som er til salg, hvoraf et af dem kunne startes op. Men satser nok på, at de må i hjørnet, når de når en fornuftig størrelse, og ellers kan de jo komme ud til forældrene og gå.

Du har jo rimelig små ungfisk gående med dine. Hvor store var de, da du satte dem med din voksen flok Question

Jeg har en fornemmelse af, at hvis det er fisk på små 2 cm der er tale om, så vil en foai ikke gå efter dem, hvis man lukker dem ud på et strategisk godt tidspunkt. Vi har 2 skuffer mere som er på vej til at spytte, og jeg vil denne gang holde øje med deres reaktion, hvis vi ser spytningen, i forhold til da Bouerne gik i akvariummet. Der blev alt ædt på et splitsekund.

Men de kan desværre nok ikke nære sig for en lille snack, selvom ynglen faktisk har en størrelse af ca. 1 cm.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  stausholm Thu May 14, 2009 10:22 pm

mine blev sat i ugen før i kom, så de var rimlig store. jeg havde heller ingen problemer. jeg tror at 2 cm er for småt.. de napper jo rejer i den størrelse Suspect
hvad med at starte de 2 128´ere op ? når de er ved at være for store, så sæt dem i hjørneakvariet. på det tidspunkt er de vel for store for mallerne ik´ ? affraid

allan
stausholm
stausholm

Number of posts : 34
Age : 53
Geografisk sted : Århus
Registration date : 2009-03-11

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  Kiwa Fri May 15, 2009 12:39 pm

Ja det kan jeg godt se. De er ret store de unger, der går sammen med de voksne. Vil skyde dem til omkring de 4 cm. måske lidt større, er det korrekt?

Nej, hvis vores skal i hjørneakvariummet og vækstes, så må Phyllonemus mallerne og 2 stk. voksne Synodontis Petricola flyttes midlertidigt. Petricola mallerne går efter min erfaring ikke efter yngel, selvom der verserer masser af rygter om det.

Men S. petricola ungmaller på 5-6 cm, er simpelthen for dumme og langsomme til at tage yngel, så hvis det kun er dem der er tilbage vil jeg mene, at en opvækst i dette akvarium godt kan lade sig gøre. Det er ydermere velindkørt, og har en kraftig filtrering, så det vil bedre kunne klare den øget mængde foder der skal til, end et helt nyopstartet filter/akvarium vil kunne.

Men nu får vi se, hvad jeg beslutter mig for, jeg er langt fra hoocked på at sætte yderligere akvarier op, især hvis ovennævnte løsning kan bruges.

Men når de nu er taget fra, så skal der selvfølgelig tages lige så fin hånd om dem, som vi har gjort de få gange, vi tidligere har taget fisk fra til opvækst. Det er kun 3 gang, vi skal forsøge os, med egentlig vækstning af nyspyttet yngel. De 2 andre gange var det Lethrinops, og de var nu rimelig nemme at håndtere. Jeg er spændt på hvor svære disse her bliver. scratch

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyathopharynx foai "Sibwesa" - Page 2 Empty Re: Cyathopharynx foai "Sibwesa"

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum