Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

4 posters

Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Kiwa Wed Jul 02, 2008 6:58 pm

Hej

Jeg har igennem et par år forsøgt at læse mig frem til, og prøvet at få en forståelse af, at det selv at klække friske Artemia, reelt ikke skulle være så svært.

Men synes alligevel der er et par ulemper, som jeg ikke bryder mig om.

Har læst noget med, at de dør ret hurtigt (1-2 døgn) efter klækning. Er det korrekt?

Umiddelbart sættes sådan en klækningsanordning på siden af akvariet, og så skulle dosering ske automatisk. Det er jeg så ikke interesseret i, dels fordi vi har mange akvarier, dels fordi jeg gerne vil have 100% styr på hvor meget foder der reelt kommer i de forskellige akvarier.

Ville man kunne sætte en sådan anordning på et "tomt" akvarie, hvor man så kan fiske den mængde levende foder op, som man har behov for, fra dette akvarie??
(f.eks ligesom man kan opbevare f.eks. dafnier og myggelarver i spande, bøtter og lignende)

Så ville man være fri for, at have sådan en (i mine øjne grim) anordning hængende på hvert akvarie, og man kunne selv bestemme mængden af foder til hvert akvarie.

Vores fiskebestand er efterhånden sådan sammensat, at ca. 90% af dem, har frosne Artemia på menuen indimellem (ikke dagligt)

Derfor tænker man jo mere og mere på alternativer, især tiltaler det mig, at det jo er helt frisk og levende foder der kan tilbydes.

Hvad med størrelsen på sådan nyklækkede Artemia?? Har en fornemmelse af, at de er ret små i forhold til dem man kan købe i frossen tilstand.

De skal jo helst have en vis størrelse til fuldvoksne fisk, men hvis de dør efter et par dage, kan de vel ikke nå at blive ret store, som dem man får i frossen tilstand. Question

Håber der er nogen som har erfaring med dette, og kan komme med lidt indput og "måske" overbevise mig om, at det er forsøget værd at prøve. Mange siger jo at der ingen ben er i det, men når man nu ikke har prøvet selv, og har alle disse forbehold, så kunne det være rart med lidt indput.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Jakob U. Fri Jul 04, 2008 2:07 pm

Hej..

Jeg har ingen personlig erfaring med artemiaklækker, men jeg vil give det et forsøg når mine sommerfuglecichlider begynder at yngle igen - forhåbenlig uden at spise æggene/ungerne. (de er lige begyndt at lægge op til leg) jeg er derfor selv med på en lytter..

Man kan selv lave en artemiaklækker så vidt jeg ved så kan man tage en lille beholder af en slags, blande noget saltvand og smide en luftpumpe til, så skulle æggene klække. de er friske og kan fanges over til fodring med at artemianet..
sådan mener jeg det er.. det er vist mest brugt at lave en ud af en ½l sodavandsflaske..

held og lykke med det.. What a Face
Jakob U.
Jakob U.

Number of posts : 4
Age : 30
Geografisk sted : Skjern
Registration date : 2008-06-05

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Cichliden Sat Jul 05, 2008 5:16 pm

Hej Kiwa :-)

Jeg klækker selv artemia, og det går helt fint. Jeg har ikke lige tid til at tegne og fortælle lige nu, men vender tilbage i aften, og prøver at få et par billeder af mit artemiaopdræt.
Og det med at det er besværligt, det synes jeg nu ikke det er.
Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Kiwa Sat Jul 05, 2008 11:16 pm

Hej igen

Det lyder rigtig godt Mia. Har du nogen erfaring med at få dem op i en vis størrelse? Fodrer du på dine?

Har talt lidt med KJ omkring det evt. at bruge et akvarie, så det er muligt at fodre dem op. Har nu fået lidt større indsigt i forskellen mellem helt nyklækkede og større/voksne Artemia.

Jakob jeg er helt sikker på, at nyklækket artmeia vil være fine i størrelsen til dine sommerfugle, og eventuelt kommende yngel. Det er altid spændende når man gerne vil prøve at få yngel på sine fisk, og dejligt når det lykkes.

De artemia vi har behov for, skal være store/voksne, da næsten samtlige af vores fisk i dag, antager en størrelse fra 10-18 cm. Fodrer jeg f.eks. med frossen cyclops naupilar, fiser de forvirret rundt, og aner ikke hvad der har ramt dem. De ved de har fået mad, men for dælen de er skuffede og frustrerede, over den minimale fylde det foder har. Razz

Nej, efter snakken med Kim, har jeg fået aflivet nogle af mine fordomme, en af dem var jo at de dør efter et par dage, hvilket jeg ikke forstod en dyt af. Men det er jo så såre simpelt som med fiskeyngel, de skal have noget at spise for at overleve og blive store:lol: Den lille detalje havde jeg ikke lige haft med i mine overvejelser - pinligt Embarassed

Glæder mig til at høre nærmere.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Cichliden Sun Jul 06, 2008 1:16 pm

Hej Igen Yvonne

Beklager forsinkelsen, men der er et eller andet galt med forummet, så jeg bliver hele tiden smidt ud. Jeg var lige ved at ringe til KJ og klage min nød, men nu ser det ud til at fungere igen.

Altså, de artemia jeg klækker, er vældigt store, så dem ville du med fordel kunne fodre dine fisk med. Jeg har fulgt en artikel om artemiaopdræt, skrevet af malawijan:
http://malawijan.dk/index.php/271874
Hvis du følger alle punkter i den, så har du artemia til foder ca. en måned senere. Jeg har mit opdræt i en glasbalje på 23L og så med luftsten på. Jeg fodrer mine med tørgær, men man kan fodre med mange forskellige ting. Her er en anden artikel, som jeg har haft utrolig meget glæde af, for at få en større forståelse af artemiaens livscyklus:
http://www.advancedaquarist.com/issues/dec2002/breeder.htm.

Efter min mening sviner det en del, med sådan et opdræt og det larmer også lidt, pga. luftsten, men har man et sted, hvor setup´et kan stå afsides, så er det super foder med et minimum af pasning.
Du er velkommen til at komme forbi en dag og blive "oplært" i artemiaopdræt, hvis det driller.

Jeg kan ikke finde ud af at poste billeder, så jeg forsøger at sende det til din email, hvis jeg kan finde den.

Fortsat god søndag.

Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Kiwa Sun Jul 06, 2008 1:50 pm

Hej Mia

Mange tak for links og beskrivelse. Jans beskrivelse har jeg haft læst flere gange, men igen jeg har mange gange svært ved at gennemskue tingene når jeg bare læser om det, besigtielse IRL fremmer som regel min forståelse af tingene, så takker for dit tilbud, om at komme og kigge nærmere. Det vil jeg helt sikkert gerne på et senere tidspunkt, når det passer Jer.

Det setup du kører med, lyder lige præcis som det jeg har i tankerne.

Har været inde og ændre i opsætningen i min profil så man skulle kunne sende en mail til os, men ved en test, ser det ud som om at den sendes via systemet her, så der er du lige vidt mht. billeder (tror jeg) Men sender lige en pb til dg.

Tak igen for indput, det er jo helt spændende, at begive sig ud i noget nyt man intet aner om haha. Især når alle akvarier er fyldt, og der ingen nyheder sker i dem, andet end at fiskene trives, og helt sikkert vil blive glade, hvis jeg begyndte at lave lidt levende velsmagende snacks til dem.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Dan Wed Jul 30, 2008 2:59 pm

Hej Yvonne,

Jeg har i flere omgange lavet artemia-klækninger vha et klækkeapparat og en lille luftpumpe. Der er ingen problemer i det. Jeg fulgte blot brugsanvisningen, der fulgte med. Det omtalte apparat placeres direkte i akvariet, hvor man ønsker at fodre med nyklækkede larver:

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=12868&sub=1459

De bedste hilsner
Dan

Dan

Number of posts : 2
Registration date : 2008-07-30

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Kiwa Wed Jul 30, 2008 6:40 pm

Hej Dan

Dejligt at se dig her.

Tak for link. Jeg har kigget på sådan en klække fætter, men som du selv nævner så, er det umiddelbart til at fodre med nyklækkede artemia. Jeg er interesseret i de store af slagsen, da de skal bruges til vores voskne fisk og maller, der dur småtterier ikke.

Men kom lige til at tænke på, at man måske kunne bruge apperatet til at sætte i en opfostringstank, og så lukke dem ud fra klækkeren i den. Meningen er jo så at de skal gå og vokse sig store og fede, og formere sig ad naturlig vej. Det går jeg ikke ud fra kan lade sig gøre i sådan en klække anordning. Eller opfatter jeg klækkeren forkert??

Måske virker det som dobbeltkonfekt, at ville anvende klækkeren i et opfostrings akvarie, istedet for bare at starte "dyrerne" op direkte i akvariet som Mia også har gjort. Men kom lige til at tænke på, at alle døde artemia, og æggeskaller jo ville kunne forblive i klækkeren, som så er lige til at tage op og rense, når man har nok artemia-børn, til at få opdrættet i gang med. Så ligger alt det skidt jo ikke i tanken, hvis I forstår hvad jeg mener.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Cichliden Thu Jul 31, 2008 6:38 pm

Mht. en artemiaklækker, som der henvises til i Dan´s link (hej Dan, godt at se dig herinde:-), så har jeg selv brugt den tidligere. Jeg synes bare, at den er for bøvlet og svær at rengøre. Det jeg gjorde, var at tage en 1½L sodavandsflaske, skar bunden af den og vendte enden med proppen nedad hældte 750 ml vand i den, tilsatte ca. 1 spiseskefuld salt og rørte rundt til saltet var opløst. Så puttede jeg en luftsten ned til bunden af flasken (man skal sørge for, at alle æggene er i bevægelse, ellers lægger de sig på bunden og bliver ikke til noget), tændte for luftpumpen og tilsatte max 1 teskefuld artemiaæg.
Jeg valgte at stille min "opdrætsflaske" lyst, da æggene hurtigere klækker hvis der er lys og ca. 25 grader varmt. Efter 48 timer kunne jeg se bitte-bitte-små dyr hvirvle rundt i saltopløsningen. Efter ydeligere 12 timer, hældte jeg saltopløsningen med dyr og skaller over i en større balje med en saltopløsning på ca. 1028. Her er der også tilsat luftpumpe med luftsten, og et varmelegme hvis temp. ikke automatisk holder sig omkring 26 grader.
Derefter ventede jeg i ca 14 dage, og så var artemia´erne så store (ca. 6 mm), at de begyndte at parre sig. Man skal passe på med at fiske alle de store artemia op, for så er der ikke nogen til at få bestanden til at vokse jævnt, så ikke noget med at fiske dem alle sammen op i iver efter at give fiskebasserne en snack, Yvonne Laughing Laughing

Jeg håber at denne lille beskrivelse kan bruges. Spørg endelig hvis der er noget, I ikke forstår, eller som er kringlet skrevet.
Held og lykke til dem der forsøger sig, det er virkelig en fest at give sine fisk levende foder, som man selv har lavet.

Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Kiwa Thu Jul 31, 2008 7:59 pm

Hej igen

Igen tak for fin forklaring Mia. Alle tipsene skrives bag øret. Regner med at gå i gang i løbet af en månedstid eller to. Har lige et par projekter vi går og roder med, så skal lige have tiden til at få det rigtigt startet op.

Uha ja, det bliver nok svært at holde fingerne/nettet i ro, når de første store fede artemia bamser viser sig Very Happy , men skal nok huske (prøve) at holde mig i skindet, og sørge for at der er nok voksne til, at føre bestanden videre haha.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er? Empty Re: Artemia klækkeri - er det så besværgeligt som jeg tror det er?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum