Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

tabte æg = spildte æg???

2 posters

Go down

tabte æg = spildte æg??? Empty tabte æg = spildte æg???

Post  Rand Sun Sep 07, 2008 12:52 am

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg fiskede en af mine a med skuffe op i går. Smile desværre spyttede den alle æggene ud. Mad Jeg var tålmodig og beholdte den i "transport spanden", og den tog en 15 æg ind igen. Very Happy Jeg var virkelig glad, men da jeg så til den i dag kunne jeg i akvariet se æg der lå i en bunke på sandet. Crying or Very sad Det jeg meget gerne vil vide er om de æg er spildt, kan hun stadig tage dem ind i munden igen, og kan æggene (der er ikke andre fisk i akvariet) klækkes selv om de ikke er i munden Question
Mange spørgsmål, men det er fordi at hvis de er tabt, og der ikke er mulighed for at det på den ene eller anden måde kan komme yngel ud af det, kan jeg lige så godt sætte fisken tilbage til dens normale akvarie. Der er nemlig to mere med skuffe, så jeg kan sagtens bruge yngel akvariet.
Og hvis det er lige så godt at smide den tilbage om jeg skal fiske æggene op af vandet, eller om jeg bare skal lade dem være?
Tak for gode svar. cheers
Ja jeg gik lige lidt amok - sorry!
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

tabte æg = spildte æg??? Empty Re: tabte æg = spildte æg???

Post  Rand Sun Sep 07, 2008 12:54 am

Hvor glemsom kan man være! den kære fisk var en Aulonocara Stuartgranti. Jeg skrev kun A .... fordi jeg ikke kunne stave til det uden lige at tjekke først, ja og så glemte jeg det!
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

tabte æg = spildte æg??? Empty Re: tabte æg = spildte æg???

Post  Kiwa Sun Sep 07, 2008 1:22 pm

Hej

Jeg tror ikke at hun vil samle æggene op igen på nuværende tidspunkt, så jeg ville sætte hende tilbage hvor hun kom fra.

Hvornår er legen foregået? Det lyder som om du har fanget hende op ret hurtigt efter leg.

Jeg har ikke så megen forstand på Aulonocara generelt, men vi har haft A. Lwanda gående som vi i 2 omgange over 2 år har forsøgt at komme af med.
Første gang for små 2 år siden spyttede en hun under fangst et kuld fuldbårne unger i akvariummet. Enkelte af disse unger overlevede. Så vi kom ikke
af med dem som planlagt.

Her for nylig skulle disse nu 5-8 cm. store ungfisk så fanges op, og ja der gik en fin skuffe, som igen spyttede et helt kuld fuldbårne unger, efter hun
var fanget op. Køber fik disse unger med, da vi som sagt forsøger at komme af med denne art.

Men disse 2 episoder synes jeg indikerer, at denne art måske er meget hurtig til at smide, hvad der er i munden under fangst. Men det er så bare mine tanker,
og det kan selvfølgelig have noget at gøre med, at det er unge uerfarne fisk der er tale om, som nemt bliver skræmt, når man fanger dem.

Det er svært at sige hvad der næste gang vil være bedst.

Jeg vil mene, at du først skal fange "skuffen" op på 17-18 dagen efter leg, og sætte hende i et akvarium for sig selv i de sidste dage inden hun spytter.
Selvfølgelig er der så risikoen for at hun spytter hele dyngen i opholdsakvariummet, og at du ikke får fat i nogle af ungerne. Men det var hvad jeg selv ville satse
på.

Man kan udruge befrugtede æg selv, det er der nogle som gør, hvis det er helt specielle arter der er tale om. Men det er efter hvad jeg har læst mig frem til,
ikke helt nemt at gøre.

Men som sagt, har ikke den helt store erfaring med Aulonocara selv, og måske kan mine betragninger være forkerte.

Ved Kim har opvækstet unger af disse, vores var nemlig lavet hos ham, så måske han kan komme med lidt indput.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

tabte æg = spildte æg??? Empty Re: tabte æg = spildte æg???

Post  Rand Sun Sep 07, 2008 7:25 pm

Det virker som om hunnen totalt har opgivet æggene, hun gemmer sig bare under en sten.
Jeg har ikke set Aulonocara Stuartgrantierne i leg endnu, men der har allerede været en med skuffe, som spyttede så snart hun kom op i spanden, og nu denne der spyttede lige da jeg havde fanget hende, og så er der to hunner mere med skuffe. Det er lidt problematisk når jeg ikke har set nogle af mine Aulonocara Stuartgrantier i leg. Jeg må bare vente til de sidste to er MEGET store, og ser ud til at have lyst til at få tømt.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

tabte æg = spildte æg??? Empty Re: tabte æg = spildte æg???

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum