Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hjælp til at ændre yngleadfærd?

3 posters

Go down

Hjælp til at ændre yngleadfærd? Empty Hjælp til at ændre yngleadfærd?

Post  fru mortensen Wed Sep 03, 2008 9:59 am

Sent i går aftes, så sent at jeg ikke havde overskud til at gentage.....
Har jeg skrevet en længere historie på cichlids.dk.
Men da jeg ikke kan finde udaf hvordan jeg flytter den,
over i dette forum........
Beder jeg om hjælp.....
Hvis nogen vil have den ulejlighed at læse:
Dårlige forældre, måske sultedød?
på cichlids.dk
og bidrage med gode råd og vejledning.
Mange hilsner Pia

fru mortensen

Number of posts : 14
Registration date : 2008-08-06

Back to top Go down

Hjælp til at ændre yngleadfærd? Empty Re: Hjælp til at ændre yngleadfærd?

Post  Kiwa Wed Sep 03, 2008 5:05 pm

Hej Pia

Jeg tillader mig at kopiere din tekst over. Håber det er ok med dig. Ellers kan jeg bede Kim om at slette indlægget efterfølgende.
Jeg kan desværre ikke selv komme med nogle gode råd og indput, har ingen erfaring med disse fisk overhovedet, men håber at
du får hjælp og indput, så du kan få løst problemet.

Mvh
Yvonne

Her er Pias indlæg:

Det er med stor undren jeg idag kan konstatere at mine 4 dage gamle Motaguense unger er væk.
Her en lille forhistorie.........
Forældreparret har flere gange haft lagt æg ( 5 - 6 ) gange. Parret er unge fisk.
En gang har der været klækket æg, små vrikkende unger i en klump. ( Sidste gang de havde æg ).
Så for ca. en uge siden æg igen....
Alle andre fisk ( et Cubacichlidepar ) op af akvariet,
så der "kun" var 6 små pragtsmerlinge + Motaguenseparret i 960 l .
Æggene var denne gang lagt på bunden, ( de andre gange har parret valg forskellige steder i akvariet ).
Der blev pusset, nusset og viftet. Mest hunnen, men far kunne også ( vogte ) når hun forlod æggene.
feks. til spisetid.
( Dette gør mine andre amerikanerhunner bestemt ikke,de kunne aldrig finde på at forlade æggene, for at spise ).
Når men da ungerne kom ud af æggene, blev de pænt puttet i en rede, og hunnen holdt sammen på ungerne, samlede
pænt omstrefere sammen og holdt sammen på flokken i de første dage.
Samtidig.....
Mens hun holdt sammen på flokken, flyttede hun de små dikkende unger frem og tilbage,
flere gange de døgnet, de blev flyttet mellen tre forskelige steder, alle indrettet som reder.
Hannens deltagelse, bestod mest i at voget, når hunnen forlod ungerne, og så jage med pragtsmerlinge,
( selv om de slet ikke kom i nærheden af hunnen og ungerne ).
Da ungerne blev lidt ældre og fritsvømmende, svømmede hunnen "bare" rundt og lod ungerne følge sig, som de bedst kunne.
Både oppe og nede i akvariet.
Ikke sådan at hun ikke var opmærksom på ungerne, kunne også en enkel gang hente en bortsvømmet unge tilbage, men ikke altid.
Hverken far eller mor, har på noget tidspunkt, " gnasket" mad til ungerne.
Jeg har fodret med afskallet ( opblødt ) Atemia, de gange hvor jeg har haft held til at fodre hvor unger var,
og hunnen ikke har svømmet væk med unger på slæb, har de spist pænt.
Men de fleste gange har hunnen bare fortrukket med ungerne i halefinnen og er ikke kommet tilbage til fodret.
Hverken hannen eller hunnen har på noget tidspunkt vist agrationer overfor mig, ( Hvad mine andre fisk gør, når de yngler )
Faktisk har hannens deltagelse været noget begrænset. Han har kun deltaget lidt...Mest når hunnen har været på langfart,
og han har på intet tidspunkt jaget hunnen "hjem til børnværelset".
Da jeg fodrede igår svømmede hun bare væk igen, med ungerne bagefter ( det bedste de havde lært ).
Så her idag VÆK er ungerne.
Så jeg tror ungerne er døde af sult.....
KAN DET HAVE SIN RIGTIGHED?
og
KAN JEG GØRE NOGET FOR AT ÆNDRE PÅ DERES YNGELPLEJE TIL NÆSTE GANG DE LÆGGER ÆG?
Gode råd udbedes?
Mange hilsner Pia
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Hjælp til at ændre yngleadfærd? Empty Re: Hjælp til at ændre yngleadfærd?

Post  fru mortensen Wed Sep 03, 2008 7:10 pm

Tusind tak Yvonne.
Jeg er bare en skovl til computere scratch
Mange hilsner Pia

fru mortensen

Number of posts : 14
Registration date : 2008-08-06

Back to top Go down

Hjælp til at ændre yngleadfærd? Empty Re: Hjælp til at ændre yngleadfærd?

Post  KimJ Fri Sep 05, 2008 10:19 am

Jeg har ikke erfaringer med den aktuelle art, men generelt synes Jeg, at mellemamerikanere nærmest er irriterende gode forældre. Jeg har dog selv et par T. meeki, som skulle bruge 4 "tilløb", før de fandt ud af hvordan man gør. Næsten alle cichlide par vil på et eller andet tidspunkt, opgive yngelplejen, og i nogle tilfælde gå over til direkte at efterstræbe yngelen, men der plejer at gå mindst 14 dage.
Jeg ville lade dem forsøge nogle flere gange, og evt. forbedre fodringen, ved at sprede foderet noget mere i akvariet, og evt. supplere med cyclops-nauplier i frossen/optøet form. Det sviner desværre en del, at sprede foderet over hele akvariet, men hvis filteret ellers kører godt, burde det ikke give anledning til andre problemer end lidt forøget algevækst, og evt. flere snegle. scratch
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Hjælp til at ændre yngleadfærd? Empty Re: Hjælp til at ændre yngleadfærd?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum