Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe?

2 posters

Go down

Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe? Empty Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe?

Post  Kiwa Fri Aug 29, 2008 4:01 pm

Hej

Har et velindkørt akvarium på 180 L, som har været anvendt til forskellige formål, yngel, maller og andre fisk. Det er dermed velindkørt,
og fiskene/planterne igennem tiden har været med til, at belaste/vedligeholde filter/pumpe og miljø m.v.

Akvariummet skal nedlægges og sælges, men skal lige bruge det til en sidste mission inden lukningen, nemlig som mellemstation til omrokering
af 2 af vores store akvarier på 960 L og 720 L. Det drejer sig om rimeligt store fisk 16-20 cm. antal ca. 40-45 stk. Istedet for at anvende sorte
murerbaljet af 25 L under flytningen, overvejer jeg at anvende de 180 L til noget fornuftigt. Flytningen forventes at vare et par timer. Murebaljerne
ved jeg godt vi ikke kommer uden om. Crying or Very sad

Nu til det egentlige spørgsmål. Hvor længe kan sådan et akvarium køre UDEN belastning af fiskeafføring osv, hvis I forstår hvad jeg mener Question

Flytningen forventes at ske medio oktober måned, og d. 7/9-08 vil de sidste fisk forlade akvariummet. Kan det bare køre videre uden fodring/belasting
til midten af oktober, med sædvanlige vandskifte? Hvornår går et filter dødt? forstået på den måde, at hvis det ikke "fodres" med de sædvanlige ting, så
uddør bakteriekulturen vel på et tidspunkt?

Måske et lidt underligt emne som mange ikke vil få brug for, men hvis vi kan holde det kørende uden fodring til midten af oktober måned (og nej det er IKKE
et alternativ, at sætte lidt fisk i for at holde det kørende, det gider jeg simpelthen ikke) så ville det være helt perfekt, da vi så vil have 180 L ekstra til
rådighed i de par timer flytningen/omrokeringen af fiskene forventes at vare.

Til orientering er det en Eheim 2028 spandpumpe der driver akvariummet.
Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe? Empty Re: Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe?

Post  KimJ Fri Aug 29, 2008 4:20 pm

Der er jo nok ikke mange, der har praktisk erfaring med det spørgsmål.
Helt præcis hvor stor indflydelse på bakteriekulturen, manglende næringstilgang kan have, på et par måneder, skal jeg ikke kunne sige, men en praktisk løsning på problemet, kunne være, at hælde lidt foder i, fra tid til anden (ikke særlig meget, og helst noget som selv går i opløsning, som f.eks. frostfoder). Det vil holde nitrifikationsprocessen i gang, og man kunne forstærke kulturen med en tilsætning af Easy-life, en uges tid før fiskene skal i, lige efter at man har lavet et solidt vandskifte.
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe? Empty Re: Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe?

Post  Kiwa Fri Aug 29, 2008 4:29 pm

Tak for svar Kim. Vil prøve med den foreslåede fremgangsmåde, og kort tid inden flytningen tage nogle vandprøver, for at være sikker.

Hvis det ikke er ok, så er det jo ikke andet for, end at tømme skidtet af, og anvende vand fra det akvarium fiskene går i. De skal under alle
omstændigheder afklimatiseres (Tangaerne) i forbindelse med flytningen. Ui - det er ikke noget jeg glæder mig til, hader store flytninger af fisk,
der er altid en risiko forbundet med det.

Men igen tak for svar. Glæder mig til flytningen er overstået.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe? Empty Re: Velindkørt akvarium uden belastning - hvor længe?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum