Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Cyrtocara moorii´med betænt øje.

3 posters

Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Mon Aug 25, 2008 11:55 am

For at gøre en meget lang historie meget kort har jeg købt et akvarie med 12 vf cichlider i.
den ene af dem, formentlig en Cyrtocara moorii (blå delfin) har ét meget stort øje. Rundt om øjet at det hævet og helt hvidt. I bogen AKVARIET som NATURLIGT LEVESTED stod der om denne sygdom: Giv bedre miljø.
Hvad skal der helt præcist gøres?
Jeg regner med at lime en baggrund i et andet akvarie og smide sand i og finde nogle flere sten, og så forsøge at få den derover, men hvid akvariet først skal til at starte op tager det jo også mindst en uges tid, og hvordan ser fisken ud der?
Skal jeg skynde mig at lave akvariet lidt bedre, eller lave det noget bedre og det så tager længere tid??
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Kiwa Mon Aug 25, 2008 5:36 pm

Hej Benny

Hvor stort er akvariummet de går i?

Hvilken dekoration? sten osv. er der? Er der eventuelt skarpe sten i, eller andre lidt skarpe genstande (rødder) i?

Den kan have revet sig på et eller andet, svømmet ind i noget, eller det kan være et bid fra en af de andre fisk. Det kan også opstå pga. dårlig vandkvalitet.
Det er svært at sige, hvad der i det enkelte tilfælde er årsagen.

Vi har enkelte gange oplevet fænomenet, i sværere eller mildere grad. Det kommer som regel som lyn fra en klar himmel. Hvilket vi her hos os har tolket som, at
fisken er svømmet ind i et eller andet og har fået ridset øjet. Eller også er det sket under en slåskamp.

Først popper øjet op/ud, efterfølgende kan der komme en hvidlig belægning. Nogle gange har der været en hvid belægning, andre gange ikke. Vi har i de enkelte
tilfælde tidligere tilsat lidt salt (1 gram pr. liter vand) i forbindelse med at vi har foretaget et vandskifte. Vores Tropheus som med jævne mellemrum banker hinanden,
og på den måde får skader på krop og finner, kunne vi også finde på, at give en saltkur en sjælden gang. I dag bruger vi Easy Life istedet for salt, hvis vi får den slags
skader. Men denne behandling er altså kun hvis årsagen er en af de nævnte, og ikke skyldes noget andet.

Bedre MILJØ forstår jeg som, at vandkvaliteten skal højnes/være bedre, skift noget mere vand. Eller at dekorationen f.eks. er skarp, så fiskene får skader hvis de under en
eventuel flugt kan komme til skade og få rifter.

Umiddelbart vil jeg lave et godt vandskift i det akvarium den går i (25-30%), tilsætte noget salt (hvis du ikke har f.eks. Easy Life), og så lave nogle efterfølgende
vandskift hver anden dag (20%) i den næste uges tid. Derefter ugentlig almindeligt vandskift. Antallet af normale vandskift afhænger helt klart af belastningen af akvariummet.
Dvs. hvor stort et akvarium kontra antal og størrelse på fiskene. Du skal kun tilsætte salt den ene gang. Du kan bruge almindeligt køkkensalt, eller salt til opvaskemaskiner
(den billige fra Netto brugte vi før i tiden)

Det er forskelligt hvor hurtigt en fisk kommer sig over et hævet øje. Som regel går der 14 dage - 3 uger til 1 måned. Men som regel kommer de sig fint, uden men, det er vores
erfaring, selvom det kan se rigtig skidt ud.

Du kan selvfølgelig godt "huhej" vilde dyr, lave et af de andre akvarier i stand, og flytte den derover. Men jeg ville selv tage det med ro, og lade den gå indtil videre der hvor
den går nu, og se hvordan den arter sig. Hold dog godt øje med hvad der sker i det akvarium, er de meget efter hinanden, og er der kampe, så må du tage affære.

Men synes selvfølgelig ikke du skal hvile på laurbærerne, de nye akavarier skal da op og køre, og det kan jo kun gå for langsomt haha.

Ovenstående er lidt omkring hvad vi har oplevet omkring udposede øjne hos cichliderne, og den måde vi har behandlet på. MEN hvis der er tale om andre muligheder end ovenstående,
svampeinfektioner eller andet, så har vores aldrig nået det stadie, at der f.eks. er gået svamp og lign i, så hvis der er svamp i, aner jeg ikke hvordan man behandler, eller hvilke
midler man kan anvende. Der må vi have andre på banen, som ved noget om den slags.

God bedring med fiskefætteren, er næsten sikker på, at den nok skal komme sig.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Tue Aug 26, 2008 9:16 am

ja nu er det så jeg krummer tæer, for der er 10 cichlider der går i et meget nystartet 250 miters uden baggrund og med kun meget lidt sand. Købte fiskene meget spontant, og fik et andet akvarie med også, men det skal sælges videre, og jeg tænkte derfor at det bedste var at starte et af de 250 liters op. det er meningen de skal ind i det store akvarie at gå ... men jeg skal lige være sikker på hvilke det er, og om de kan gå med dem jeg allerede har uden at smadre hinanden, eller parre sig på kryds.
Da jeg købte dem gik de også i et 250 liters (manden jeg købte dem af vidste intet om cichlider) uden baggrund. Jeg håbede at kunne smide dem i det store da der er plads til dem, men jeg ville lige observere hvordan de opførte sig, og havde det.
Har fået et bud der lyder på:
Sort/hvid stribet = Pseudotropheus demasoni

Stor blå = Blå denfil( Cyrtocara moorii )

Rød / blå stribet = Aulonocara sp. Stuartgranti red rush

lille aflang blå/ sort stribet = Pseudotropheus sp. elongatus mpanga
" kun et gæt, da der er over 7 slags af denne art som ligner hianden næsten 100%"

Helt orange = kun et gæt men det kunne være = Metriaclima estherae Red


Det ser ud til at de alle har det godt (bortset fra bokserøjet), og de er ikke meget efter hinanden, tror de har gået sammen i lang tid. Det ser ud til at de alle respekterer Hannens øje. han er for det meste bare op i et hjørne.
Jeg ville som sagt gerne smide dem i det store, og der er meget bedre kemi, men ville det være dumt?? Der skulle ikke gerne tilføres sygdom.
Ellerws er jeg ved at lime en baggrund på det ene af de 250 liters, og så kommer sand i, og en stensætning så de forhåbentligt kan få det bedre.
Tja håber at det var svar på noget, og det kan bruges til at hjælpe min kære fisk.
Det er egentligt vildt, for tre mdr. siden synes jeg akvarier er flotte at se på, og jeg har længe gerne villet have et ca 200 liters, nu er jeg blevet helt bidt af det (nok også fordi cichlider er nogle interesante nogle). En del af grunden er at jeg fik svar på de spørgsmål jeg stillede i forum´er som dette. Fedt at opleve denne venlighed, selv om man ikke rigtig kender hinanden.
Benny
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Tue Aug 26, 2008 9:28 am

Glemte lige det med at jeg kan nikke til alt det du siger mht øjet Yvonne.
Tror det kom pludseligt, så det ikke før for et par dage siden (skulle det ikke være mærkeligt hvis jeg ikke så det da ejg hentede fiskene??), og ja først hævede det op, og så blev det helt hvidt omkring øjet. Nu ligner det at det er ved at blive lidt normalfarvet et enkelt sted, men det er lige så hævet. Jeg skal nok holde jer underrettet, men jeg forsøger at smide noget Aqua life i og ser om det hjælper.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  KimJ Tue Aug 26, 2008 1:34 pm

Det lyder som en transportskade. Salt eller Easylife vil sikkert kunne redde situationen.
De fisk du nævner, hhv. fritsvømmere (Cyrtocara/Aulonocara) og Mbuna (Pseudotropheus/Metriaclima).
Det kan være vanskeligt at få de to grupper til at trives sammen, især i mindre akvarier, hvor Mbuna kan virke forstyrrende/stressende på Fritsvømmerne p.g.a. deres meget høje aktivitetsniveau og større aggression. Der er også forskelle på deres krav til optimal fodring, hvilket godt kan blive et problem på længere sigt, også i et stort akvarium.
Du kan evt. læse disse artikler:
http://www.kim-jakobsen.dk/Artikler/fritsvoemmerakvarium1.htm
http://www.kim-jakobsen.dk/Artikler/mbunaartikel1.htm
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Tue Aug 26, 2008 11:51 pm

Hej Kim.
Det er meningen at nogle af dem skal ind i det store akvarie at gå (måske dem alle) det er et 1200 liters. der går allerede Mbunaer og Aulonocaraer og de får det samme mad, og virker til at være godt tilfredse.
Tror jeg sælger de tre Cyrtocara mooriier hvis det er et problem for dem at gå sammen med de andre.
Men tak for links, glæder mig til at læse.
En lille opdatering: det virker til at øjet er i bedring. har smidt noget Aqualife ned til de kære små.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Wed Aug 27, 2008 12:16 am

Det er da mega spændende læsning.
Jeg skal lige høre om Aulonocara sturatgranti og Aulonocara sp. Stuartgranti red rush kan gå i samme akvarium, eller om de er for nært beslægtet??
Jeg skal vist til at se dyner, har bare lyst til at læse mere!
Tja det indhenter man vel på et eller andet tidspunkt.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Kiwa Wed Aug 27, 2008 12:37 am

Hej

Jeg har set billeder af Benny's 1200 L akvarium (han er bruger på AV) og der går omkring 30 fisk (Mbunaer og Aulonocara'er). Der er en rimelig heftig baggrund i akvariummet
hvilket synsmæssigt gør, at den frie svømmeplads på billederne virker lidt mindre, end man ellers ville mene der er i et 1200 L. Men billederne kan selvfølgelig godt snyde.

Ja transportskade havde jeg ikke lige på nethinden, men selvfølgelig er det oplagt Kim. Det ses jo også rigtig tit hvis fiskene har været transporteret f.eks. i flamingokasser.
Igen det er ikke så alvorligt, efter vores erfaringer, selvom det kan se slemt ud.

Hvis fiskene i længere tid har været vand til at gå sammen i et 250 L, så burde slåskampe ikke være årsagen. Men er du sikker på at sælger ikke "bare" har haft sat dem sammen
af pladshensyn indtil et salg var muligt?

I mine øjne lyder det forkert, at have så store Malawicichlider gående sammen i den størrelse akvarium, men det er så nok også bare mig der er plads spasser, i mine øjne skal
fiskene have godt plads for at trives ordentligt. Nuvel, man kan komme i bekneb med pladsen i en kort periode, men ikke som permanent opholds akvarium.

Mht om de alle kunne gå i det store akvarium, så er der selvfølgelig foderbehovet og adfærden du skal have med i betragtningen. har ikke selv erfaring med delfinerne og hvor
hårdføre/blide de er, men måske det kunne lade sig gøre i dit 1200 L.

Jeg er selv af den meget forsigtige type, både fsva. foder og adfærd. Men synes egentlig ikke din belastning i 1200 L'eren er så voldsom igen, så jeg ville selv når karantæne
perioden, og når delfinens øje er frisk og normalt, godt turde vove forsøget og sætte dem over i det store akvarium.

Her har jeg så ikke taget højde for, hvad de andre er for nogle, jeg byder sjældent ind på hvad fisk er, hvis jeg ikke selv har haft dem gående, og ved hvordan de skal se ud.

Et godt råd til sidst: køb aldrig fisk som impulskøb, og slet ikke fra akvarister som ikke aner hvad det er de har gående.

Hvis der reelt er tale om VF fisk, så har de en vis værdi i forhold til eventuelt opdræt, og hvis man selv har været ude og betale PRISEN for VF fisk, så vil jeg mene at man også
godt ved hvad det er for fisk man har gående. Men måske tager jeg fejl.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Wed Aug 27, 2008 8:40 am

Jeg er meget enig - aldrig køb impulskøb mht fisk, men blev revet med af stemningen. Ham der havde fiskene inden ham jeg købte det af havde efter sigende meget styr på fisk, og han ville vide hvordan og hvorledes med cichliderne. Problemet er at han havde et større akvarie, men beholdte det da han solgte fiskene og gav i stedet et 325 liters med.
Grunden til salget var at han havde starrtet et 600 liters saltvands op, og synes det var mere interessant.
Ham jeg så købte det af havde dem til at gå i et 250 liters (hvilket jeg synes er virkelig synd for fiskene), og det er derfor de lige nu går i et 250 liters. Det akvarium på 325 liters købte jeg med fordi det var meget pænere end det på 250 liter, og det skal en af mine venner købe. Han kan først overtage det til sommer (pladsmangel) og der kunne jeg forestille mig at fx. delfinerne kommer med.
For at gøre det endnu mere forvirrende vil min lillebror også til at have akvarie (det er egentligt godt klaret, jeg har haft akvarium i 3 mdr, og har allerede præget to så meget at de selv vil til at stoare op), Og jeg leder lige nu efter et 250 liters til ham, og så kunne jeg forestille mig at han får nogle fisk med.
Med denne viden er det så at jeg godt kunne tænke mig at "prøve" fiskene af i det store for at se hvilke der ikke befinder sig godt der.
Tilbage til impulskøb. Det var kun fordi jeg ledte efter et akvarie til min gode ven at jeg kom forbi det akvarie med cichlider. Ham jeg købte det af havde en datter på 7 der gerne ville have fisk, og derfor bød han på qxl og endte med at få 5 større akvarier (det skal lige siges at han aldrig havde haft fisk før), og blev overrasket over at der også var noget arbejde i at have dem. Derfor ville han nu af med dem alle.
Han gav 2300 kr for fiskene, og vidste ikke andet end de var vildt fangede. Det virkede som om han overhovedet ikke gad sætte sig ind i de forskellige typer af fisk.
Øjet ser ud til at få det bedre og bedre. Er stadig meget hævet, men det begynder at få lidt normal farve. Smed nogle større træstykker ind til dem i går, og nogle nyindkøbte planter, og det ser ud til at de virkelig har manglet et sted at gemme sig. Håber det hjælper til akvariets velvære. Har stadig ikke vildt meget sand inde ved dem, hvar er det helt præcist sand gør ved Cichliderne??? Der kommer mega snart mere sand i til dem, spørgsmålet var bare af interesse.

Jeg tænker på at udsluse fiskene efterhånden som de er ved at være klar. har lige limet en baggrund på 250 liters i går, og hentet sten, så regner med at der i første omgang er nogle der bliver tilbage i det.
efter godnatlæsningen i går har jeg virkelig lyst til at forsøge mig mere et mere artsopdelt akvarium. Men, men , men min dejlige kone synes allerede at jeg bruger alt for meget tid, og penge på det her akvarie halløj. Jeg gør vist klogt i at vente inden jeg foreslår noget.

Kan virkelig godt forstå jeg "gamle" (læs jer der har haft akvarie i mange år) akvariebumser, man bliver jo helt bidt af dette her.
Glæder mig til at høre flere svar.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty DØD Cyrtocara moorii

Post  Rand Thu Aug 28, 2008 5:54 pm

Hulk. I dag da jeg kom hjem var min han Cyrtocara moorii død. Den så ud til at være svømmet ind under en trærod og havde lagt sig til at dø (eller hvad ved jeg) død er den i hvert fald. og så lige nu hvor det begyndte at gå bedre med dene øje. Håber bare at det kun er den der tager skade. Øv!
Det er dog glædeligt at der i det store akvarie er en Aulonocara stuartgranti med skuffe (tror jeg nok, hun spiser i hvert fald ikke. Håber det!)
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Kiwa Thu Aug 28, 2008 6:38 pm

Hold da op, der bliver noget at holde styr på her Smile

1. Uanset hvad andre siger, så er jeg selv af den klare overbevisning, at akvarier under 325 L er ugenede til voksne Malawicichlider, som permanent opholds plads, hvis der er tale om et større antal. Et mindre antal fisk, er i min hjerne nu heller ikke at foretrække, af mange forskellige årsager. MEN det er så også bare min egen personlige mening, og ønsket om, at give disse smukke fisk, nogle vilkår hvor de trives så optimalt som muligt. For at vide hvad der er optimalt, så er man nødt til at vide hvilke arter der er tale om, og forsøge at lære så meget om dem som muligt, som du jo også prøver på. Men det kommer helt an på hvilke arter vi taler om.

2. Delfinerne kan du efter min bedste overbevisning, ikke med god samvittighed overlevere/videregive, til de forhold som du her nævner (250L). Nu ved jeg jo, at de fisk du i forvejen har i dit 1200 L, ikke er de værste mht fodret, altså de kan tåle andet end kun grøntfoder. (Taget udfra artsbeskrivelserne på c.dk. - har ikke egen erfaring med arterne) Derfor ville jeg godt turde gøre forsøget med, at sætte delfinerne over i 1200 L'eren. Der skulle være plads nok, også fordi belastningen i forvejen ikke er så stor. Så mange Mbunaer har du heller ikke gående, så stressfaktoren for delfinerne burde, alt andet lige kunne udelukkes. Men hvis man ser koldt og kynisk på det, så ville du hvis du valgte at aflevere dem til den lokale dyrehandel, heller ikke vide hvad deres videre skæbne er, men her kommer du jo til at kunne følge dem selv, og der ville jeg godt nok selv have det dårligt, hvis jeg så nogle af vores fisk gå under forkerte/for små forhold. Kan godt være det er irrelevant, men så er det bedre ikke at vide noget, end at have vished for hvordan de går, og kunne følge dem.

3. Planter er godt/fint. Rødder - tjaah? hvis de ikke har skarpe spidser osv. så er de ok. Lige pt. giver de hos dig, fiskene noget mere fred, da de har fået nogle gemmesteder, men tænk over, at Malawicichlider er voldsomme, forstået på den måde, at når de rykker under en flugt, så rykker de altså hurtigt, og rødder med spidse forgreninger (kaldes?) kan give skader på fiskene. Men tag det roligt, vil ikke gøre tingene værre end de er, du har givet fiskene lidt gemmesteder, hvilket lige her og nu er en rigtig god beslutning. Men fremadrettet ville jeg droppe rødder til dem, hvis rødderne har skarpe kanter osv. Der er stensætninger (små som lidt større) at foretrække, efter min mening.

4. Med hensyn til udslusning i det store akvarium, så ville jeg for hver udslusning du foretager, lave en mindre omrokering af dekorationen i akvariummet. Dette for at de cichlider som går der i forvejen og allerede har deres faste territorier, får någet andet at tænke på, end de nytilkommende fisk. På den måde vil introdutionen af nye fisk måske ikke så voldsom, som den ellers ville blive. Det er forholdsvis store/voksne fisk du skal sætte sammen. Vær dog opmærksom på, at hver gang du ændrer på opsætningen i et eksisterende akvarium, så udsætter du dine fisk for stress, så var det mig selv, med de 12 nye fisk du overvejer at sætte sammen, så ville jeg få helt styr på hvilke skal over i det store, og så sætte dem derover på en gang, så du ikke skal ud i flere omgange, hvor du flytter rundt på dekorationen. Dette råd er kun givet fordi du er så ny mht. Malawi cichlider. Erfarne Malawi folk, ville bare hælde fiskene ned til de eksisterende, men de har så også erfaring mht. hvordan tingene udvikler sig, og vil hurtigt kunne gribe ind, hvis enkelte fisk bliver jagter ect.

5. Hvad sand/mindre kornstørrelse gør for cichliderne afhænger af, hvilke cichlider der er tale om. Vores erfaring med Mbunaerne er, at de bruger bundlaget til at flytte rundt på, grave små "gruber" til deres parring, men de sier også bundlaget en smule ud af gællerne, dog ikke i så stor grad igen. De kan derfor gå med en lidt større kornstørrelse, da de spytter mere ud end de sir.

Tager du f.eks. delfinerne som er sandsild, så bruger sandsild sandet både til, at lave reder af, men de sier det langt mere aktivt gennem gællerne, end f.eks. Mbuna. Med sandsild er det simpelthen ren fødesøgning de foretager. De sier sandet for spiselige fødeemner. Aulonocara som du også har gående, søger på samme måde, naturligt deres fødeemner ved at tage en mundfuld sand og spytte den ud igen. De har sågar sanseorganer i hovedet, som kan "føle" hvis der i bundlaget findes spiselige foderemner, og er man heldig, kan man i akvariummet opleve dem udnytte denne mekanisme, det ser rigtig sjovt ud, når de står lodret lige over bunden, for derefter at lave et dyk dybt ned i sandet for at tage en mundfuld, stå og gumle lidt, og smide resterne ud.

6. Mht pris på fisk købt privat uden reel dokumentation for, om de er VF eller ej, så er det svært at vurdere. Man kan jo sagtens tage en hæftig pris for fiskene, hvis de sælges til en, som ikke ved så meget. Så prisen du nævner, er i mine øjne ikke en reel indikator for, om de er VF eller om de reelt er "ægte" eller ej. Hvis du er ihærdig nok, og sælger er lidt villig, så vil han også oplyse navnet på den som fiskene gik hos oprindeligt, som jeg kan forstå, var meget inde i hvilke fisk det er der er tale om.

Hvis det ikke er flere år siden fiskene har skifte ejer, kunne du måske gå tilbage til den oprindelige ejer, og få lidt oplysninger. MEN igen det er 12 fisk der er tale om, det kan lyde kynisk, men hvis du ikke brænder 100% for det, og virkelig på sigt ønsker at beholde fisk du ikke er 100% på artsmæssigt, så nyd dem, eller (rigtig hårdt sagt) hvis du er dybt seriøs mht. senere opdræt af med hovedet, tag det som en oplevelse, og fremover køb kun fisk hos nogle som du stoler på, eller hos forhandlerne. Jeg ved godt det med at stole på folk selvfølgelig er ufatteligt svært når man er ny i branchen. Men det bedste råd jeg kan give i sådan et tilfælde, lær din ønskefisk at kende på forhånd, så du er godt rustet, når du ser den til salg et eller andet sted. Så er du langt bedre klædt på, og kan stille de spørgsmål der skal stilles i en handelssituation.

Kors et megalangt svar. Men jeg har det dårligt med bare, at smide løsninger/holdninger i hovedet på folk, vil gerne underbygge mine holdninger, og i mine øjne er alt ikke bare at sige, at et varmelegeme til Malawicichlider skal stå på 26 grader. Man er nød til at begrunde sine svar.

Godt at høre delfinus er i bedring, giv det lidt tid, så skal han nok være fit for fight igen om et par uger.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Kiwa Thu Aug 28, 2008 7:12 pm

Tjaah - så må jeg jo lige genoverveje mit megalange indlæg.

Ked at høre det med delfinen. Hvordan opfører de andre sig? Er der noget at bemærke, ændret adfærd?

Vi har altså haft flere fisk med øjenskader gående, og det er de ikke døde af, der må være noget andet på fædre med fiskene i akvariummet.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Fri Aug 29, 2008 8:33 am

Hej Yvonne.
Nøj jeg grinede da jeg fik din "ekstra" mail. Ja jeg tror at evt smerter ved hannen er væk nu Laughing
Nej det er da virkelig trælst, men det er jo det der sker når man ikke er mere erfaren. De andre ser ikke ud til at have det skidt, så håber at det bare er den ene der fik problemer.
Jeg takker for de mange gode råd, og jeg jeg tror virkelig også at du har ret i det med at det er med at give fiskene de bedste vilkår (stod det til mig havde jeg flere store baljer, en lad os se om det bliver tilfældet engang.
Det er virkelig sjovt det du siger med at erfarne akvarister ville lukke dem alle sammen ud på én gang, for jeg er ved at undersøge hvilke der kan gå sammen, og hvilke jeg vil have til at gå sammen med de andre, og så smider jeg dem alle i på en gang (netop for ikke at stresse fiskene for meget).
Skal nok fortælle hvis der sker noget.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Kiwa Fri Aug 29, 2008 2:06 pm

Hej Benny

Ja du tager det jo allerede som en erfaren Malawi mand, altså det med at miste fisk. Det sker for alle, også de erfarne. Forstår bare stadigvæk ikke
hvorfor den skulle gå til, af et dårligt øje. Det har vi godt nok aldrig været ude for. Men der kan være mange andre årsager.

Hold godt øje med de andre, lav evt. et ekstra vandskift i akvariummet, frisk vand er alt andet lige noget fiskene sætter pris på, også hvis der evt. skulle
være noget som ikke er helt godt, selvom de andre fisk ser ud til at have det fint.

Sæt evt. fodringen lidt ned. De kan være stressede efter flytningen, og forsigtigt fodring er at foretrække, bare for en sikkerheds skyld. Fiskkene tager ikke
skade af at blive sat lidt ned i foder i en kort periode.

Husk belastningen er en anelse større i dette 250 L, end det f.eks. er i dit 1200 L, hvorfor lidt ekstra vandskift er en god ide. Det er det altid hvis man i en
periode kører med en højere belastning end ellers.

Ja nu skal det jo ikke lyde som om, et akvarium på 250 L ikke dur overhovedet. Beklager hvis det kom til at lyde sådan, men til de store Malawicihlider så
synes jeg ikke de er velegnede. Til yngel og ungfisk ja, men ikke fuldvoksne fisk, som har behov for at udvise deres sande adfærd i alle retninger Basketball

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Fri Aug 29, 2008 6:25 pm

Hejsa Yvonne.
Jeg foretager allerede vandskift (ca 30 %) hver anden dag, også fordi der er en del belastning i akvariet.
Det ser ud til at de andre har det godt, men jeg holder øje med dem.
Tja det er ikke rigtigt meget andet at gøre end at lære at sådan en episode.
Fodring - jeg giver dem ikke så meget, igen for hvar der kommer ind skal også ud igen, og med den belastning i akvariet prøver jeg at passe på.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty opdatering

Post  Rand Thu Sep 04, 2008 8:24 am

Ja så kommer der lige en opdate mere.
Hey har faktisk ikke tid, skriver lige om et par timer.
Kan afsløre massegravs-lignende tilstande.
ALDRIG KØB FISK IMPULSIVT!
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty update

Post  Rand Sat Sep 06, 2008 9:39 am

Så kommer det sidste nye indenfor akvarie massegravs teori.
Jeg kom ud til mit 250 akvarie (ja yvonne som du sagde er impulskøb af fisk dødsdømt på forhånd), og der lå 4 døde fisk på bunden, og yderligere 4 der var MEGET tæt på. Skyndte mig at yde førstehjælp (vandskift, ilt-sten tog de 4 der havde det rigtig dårligt over i et endnu mindre akvarie der har kørt i lang tid) det endte med at det kun var de fire der døde.
Fik bekræftet, ligesom i sagde at det var forhøjet nitrit der gjorde skaden. Har nu fået gang i det 250 liters der er ment til stort yngel, og det synes jeg faktisk selv er blevet rigtig godt, og har derfor smidt de resterende fisk derover.
Dvs alle undtagen 1 da den har noget ved læberne - som om det er nogle røde blærer (eller lign.) er meget tæt på at ende dens liv da det ikke ser ud til at have det så godt.
Så ud af 12 Cichlider døde 5 og en er måste meget snart på vej.
Jeg er naturligvis meget interesseret i at beholde den sidste, men hvad skal jeg gøre ????

De problemer jeg har med forhøjet Nitrit i mit 250 liters. Hvad kan jeg gøre for at få det til at falde???
På test pakken står der at man skal foretage en delvist udskiftning af vandet, støvsuge bundlaget, samt behandle "smide noget af firmaets middel, i vandet = Tetra Aquasafe.
Jeg snakkede med en dambruger, der fortalte at de holdt giften i Nitrit nede med salt, og en gang i mellem rensede de filteret når det bliver for slemt.
Akvariet har kørt i en 1 ½ uge, og i det er Malawi cichlider 4 voksne fisk og 7-8 små = yngel. Dessuden er der 4 sugemaller på ca 1 cm (yngel).
Mvh Benny
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  KimJ Sat Sep 06, 2008 11:59 am

Det eneste man rigtigt kan gøre ved Nitrit, er at vente til filterets bakteriekultur er blevet så kraftig, at den kan nedbryde Nitrit lige så hurtigt som det dannes. Man kan fremme denne udvikling, ved at tilføre de gavnlige bakterier, enten i form af piller (f.eks. Bactozym) eller væske (Easylife eller Aqualife), men det vil under alle omstændigheder tage noget tid før akvariet er klar til fisk.
Hvis Du har god tid, kan Du i princippet bare lade akvariet stå uden fisk, og uden vandskift, men naturligvis med filteret kørende, og så måle nitritværdierne. Du vil så opdage, at nitritten pludselig, tilsyneladende helt af sig selv, forsvinder! Det er bakterierne der har formeret sig tilstrækkeligt til, at fjerne nitritten, og du kan sætte fisk i akvariet igen, og begynde fodringen (forsigtigt i starten)!

Din vens forklaring, at salt fjerner nitrit, er ikke korrekt! Saltet kan derimod øge fiskenes tolerance overfor nitritten, men i akvaristisk sammenhæng, er det ikke værd at satse på.


Last edited by KimJ on Sat Sep 06, 2008 1:44 pm; edited 1 time in total
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Kiwa Sat Sep 06, 2008 12:49 pm

Puuuh, jeg aner næsten ikke hvad jeg skal skrive.

Synes umiddelbart du har gjort hvad du kunne mht. vandskiftene. Er lidt lost nu mht. akut hjælp.

1. Det er et nystartet akvarium, med mange halvstore fisk i. Du har problemer med værdierne, som normalt burde kunne holdes nede ved hjælp af vandskift, og meget forsigtig fodring. Nu er mængden af fisk jo så reduceret, desværre. Men det afhjælper måske lidt på situationen for de resterende fisk.

2. En flytning er en stressfaktor. (Da du hentede dem hjem) Stress er selvfølgelig svært at undgå, når man flytter fisk, men har selv den mening at hvis fiskene kommer til et velindkørt akvarium, så er risikoen for efterfølgende sygdom minimal. Den fordel havde dine nyindkøbte fisk så ikke. Akvariummet var ikke helt indkørt. Prøver her bare, at komme med lidt tanker om hvorfor det er gået galt.

3. Har fiskene spist tilfredsstillende indtil nu, eller er der enkelte som er gået fra maden, spyttet den ud igen, og ligesom lavet hostebevægelser?

4. Du har nu flyttet nogle af dem igen, til et nystartet akvarium. Jeg ville udelade fodring 2-3 dage, se hvordan fiskene opfører sig. Derefter meget langsomt/forsigtigt starte fodring op igen.
Jeg mener virkelig langsomt = meget lidt foder ad gangen. Se om de er livlige og kaster sig over maden. Dette for, at dit filter skal have en chance for at komme ordentlig igang, og følge med den belastning det udsættes for, samt konstatere om de er ved/har udviklet sygdommen sot. Hvordan er deres afføring lige nu? virker de apatiske/ikke så aktive? Gemmer de sig/står og hænger i krogene?

Mange ville omgående behandle mod sot, ved de symtoner du beskriver. Men er selv lidt skeptisk overfor bare at smide medicin i hovedet på dem, ved den mindste mistanke om sot, selv hvis fiskene går i velindkørte akvarier. Hvis dødsfaldene er er pga. dårlige vandværdier, så er løsningen i første omgang vandskift, og forsigtig fodring indtil man igen har styr på værdierne, og filtret kan følge med.

Men det er dælme svært at rådgive korrekt lige i det her tilfælde. For er det sot de har fået, så skal man selvfølgelig behandle.

5. Vi bruger ved nyopstartede akvarier et vandforbedringsmiddel der hedder Easey life, eller hvis vi tager ekstraordinære store vandskift. Om det har en effekt skal jeg ikke kunne sige, for vi har umiddelbart ikke prøvet at starte op uden efter vi gik over til cichlidehold.

Salt, ja det brugte vi selv før i tiden, hvis nogle fisk gik med skrammer, eller som din delfin der gik med det dårlige øje. I dag bruger vi Easye life. Men har læst mig frem til, at salt ikke anbefales som et middel man skal tilsætte kontinuerligt dvs. hele tiden. Det skal man heller ikke med de her vandforbedringsmidler. Så mister det sin effekt på sigt.
En saltkur giver man i mine øjne, hvis nogle fisk har nogle skader på finner/krop. Det har ingen effekt mod indvendige sygdomme som f.eks. sot. Men det er kun hvad jeg har hørt mht hold af akvariefisk. Dambrug kender jeg af gode grunde intet til. Men de har nok nogle helt andre erfaringer end vi har.

Til sidst, for din egen skyld, glem alt om, at sætte nogle af disse fisk over i dit 1200 L akvarium foreløbig. Jeg ville vente mindst 1 måned, alt efter hvordan de arter sig der hvor de går nu.

Håber resten klarer sig.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Sun Sep 07, 2008 12:36 am

1.000 tak for jeres svar.
Nogle gange må man vel bare lære på den hårde måde.
Jeg forsøger at foretage hyppige vandskift, og håber at pumpen kommer i omdrejninger.
Jeg tænkte at hvis det er bakteriekulturen der er for lille kan jeg så tage en af de pumper der kører i det store og "stjæle" filteret til det lille ??? Der kører to pumper i det, og jeg regner med at skulle rense den ene snart og overvejer at købe nyt filtermateriale til det. Jeg tænkte at så kunne man tage filteret og smide over i pumpen til det lille akvarie. Ville bakteriekulturen så ikke være væsentlig forbedret?? Har taget nitrit prøver i det store, og det så rigtig fint ud.
Tror mit største problem med akvarier at når jeg renser dem gør jeg det nok for grundigt.
Jeg er stadig i begyndelsen af læringfasen, så jeg laver masser af fejl, men forhåbentlig klarer jeg denne her uden alt for mange (flere) tab i form af fisk.
Hvordan stiller jeg diagnosen sot ????
Jeg tror jeg er gået helt fra at de resterende skal over i det store - og ja en anden gang holder jeg mig fra impulskøb .... i hvertfald så uforberedt som jeg var denne gang.
Øv at det er fiskene der skal bøde for mine fejl!
Har allerede givet vandet aqua-life, og saltet skulle i følge min van ikke fjerne nitrit, men fjerne nogle af de skadelige stoffer der har indvirkning på fiskene. Han maner stadig at der skal gøres noget ved bakteriekulturen (ved dam-bruget tissede de på de nyrensede filtre, ved ikke om det har den ønskede effect, men det var for at få bakteriekulturen frem,.)
Er der andre ting jeg skal sørge for at måle efter i akvariet (jeg mener jeg har ikke noget målegrej, men det har butikkerne så meget af at de sælger af det, men jeg vil ikke købe noget der er irellevant - de sælger mange ting det sikkert ikke er nødvendigt at teste for).
Yvonne der var faktisk en fisk der spyttede maden ud igen, og ja de gemmer sig (tror lige så meget det er fordi de er i et nyt akvarie). Giver dem meget lidt at spise, og det virker som om de gerne vil spise.
Benny
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Rand Mon Sep 08, 2008 6:38 pm

Jeg kan så fortælle at nitritkoncentrationen synes at være aftagende. Har taget målinger de sidste tre dage, og det bliver helt klart bedre for hver dag - dejligt!
1.000 tak for vejledninger.
Fiskene ser også ud til at være meget mere oppe på dupperne nu, de gemmer sig ikke nær så meget, og er meget aktive når der fodres.
De får stadig relativt lidt foder, men det øges som foreslået langsomt.
Lige nu ser det meste ud til at rete sig ganske godt.
Jeg spurgte vist sidst om det er muligt at tage en allerede godt kørende spandpumpe, og flytte den over i det nye akvarie for at kick-starte bakteriekulturen, men giver det det samme om man vrider filteret over i det nye akvarie ??? det var det jeg gjorde ved et af de helt små, og det virkede efter hensigten (tror jeg, det ser ikke ud til at der på noget tidspunkt har været problemer i det).
Håber I forstår hvad jeg mener.
Rand
Rand

Number of posts : 29
Age : 42
Geografisk sted : Løsning
Registration date : 2008-08-17

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Kiwa Thu Sep 11, 2008 7:00 pm

Hej Benny

Et par dage senere Embarassed beklager. Håber det står vel til med fiskene.

Vi har selv et par gange brugt, at tage en spandpumpe fra et velkørende akvarium, og sat den til et nystartet, så den kører sammen med en helt ny spandpumpe eller filter bag moduler/baggrund i overgangsperioden. Vi har også tidligere smidt filtersnask i et nystartet akvarium. Det har virket fint.

På det stadie du er nu, med 250 L'eren, så vil jeg mene, at det ikke er nødvendigt, at fjerne det ene spandfilter fra dit 1200 L. Dit filter burde altså være på vej op, med forsigtig fodring, og lidt ekstra vandskift. Ellers er det noget helt galt med fiskene. Men hvis du alligevel skal rense det ene filter fra 1200'eren, så skader det ikke at smide lidt snask direkte i akvariummet, eller i filteret på 250'eren.

Jeg ville så ikke selv "risikere" 1200 L'eren ved, at fjerne halvdelen af filtreringen i det, for de tilbageværende nye fisk i 250 L'eren. Men der er jeg så nok bare hård og kynisk. De må kunne klare skærerne, hvis du opretholder en fornuftig vandkvalitet (vha. vandskift og forsigtig fodring) Malawier er generelt ret sejllivede når det ikke er nyimporterede VF fisk vi taler om.

For grundig rensning, ja det er ikke altid af det bedste. Skift 25-30% af vandet, slamsug bundlaget hvis du synes det trænger. Det er faktisk alt der skal til.

Mht salt, så er de oplysninger jeg har om det kun, at det skulle hjælpe fiskene med at restituere sig efter skader/skrammer, meget simpelt forklaret (den længere forklaring bliver for lang, og jeg kan ikke ryste den ud af ærmet med få ord, og uden at hente gamle debatter frem for at gengive det korrekt) men salt fjerner efter min lærdom ikke skadelige stoffer i vandet.

Kan ikke huske om jeg har nævnt hvad vi måler for, men når jeg bliver lettere nervs, beder jeg manden i huset om at måle for Nitrit og Nitrat. I et enkelt akvarium har vi et seriøst algeproblem (opvækst) der bliver han også sat til at måle for phosfat (staves) Disse målinger er sjældne (hver 3 måned) i nystartede/omlagte akvarier, lidt oftere.

Mange måler aldrig deres vandværdier. Men med de vandskift vi foretager her (sjældne i forhold til andre - hver 14.dag) så bruger jeg målingerne til, en slags rettesnor for, om vores vandskifte, udover observation af fiskenes tilstand adfærdsmæssigt osv. er ok.

Selvom fiskene har det fint, så vil jeg alligevel gerne lige konstatere hvordan værdierne ligger. Men jeg er heller ikke helt normal haha.

Men Nitrit/Nitrat testsæt i dit tilfælde, ville jeg gerne selv have på hylden. Vi bruger dråbetest fra JBL.

Håber jeg fik det hele med Embarassed
Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Cyrtocara moorii´med betænt øje. Empty Re: Cyrtocara moorii´med betænt øje.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum