Kim-Jakobsen
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hestenæse med skuffe

3 posters

Go down

Hestenæse med skuffe Empty Hestenæse med skuffe

Post  Cichliden Mon Aug 04, 2008 12:12 am

Så har mine elskede hestenæser leget frække lege uder dynen Very Happy Hvis nu jeg gerne vil have at ynglen overlever, hvad gør jeg så lige? Skal jeg putte hunnen over i en anden balje, og hvis ja, hvornår skal det så ske, og hvor stor en balje skal hun gå i? Jeg håber der er nogen der har erfaringer med disse dejlige fisk, da jeg meget gerne vil have unger af dem.

Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Kiwa Mon Aug 04, 2008 5:32 pm

MIA,
Hvad er det dog du bibringer os med, at dine fisk leger frække lege uha drunken Det er jo et seriøst forum det her, det må du lige huske på hahaha. geek Nogle af os er jo sarte sjæle, ved du nok haha.

Kan desvære ikke hjælpe dig, men vil blot ønske til lykke cheers

Ved at KJ's "næser" spytter i opholdsakvariet (720 L) og har da spottet en enkelt unge hos ham, som han ikke selv havde set. Men om han har haft taget en hun fra tidligere, kan jeg ikke helt huske, mener det, men er ikke sikker. Håber han kommer på banen og kan give dig lidt indput.

Held og lykke med rugningen, og forhåbentlig en masse små frække "næser". De er godt nok søde at studere når de er små, især når de piler rundt blandt fuldvoksne fisk som de skal passe på. Minder lidt om Troffeunger der er spyttet i opholdsakvariet, de er også vakse ved havelågen, og ved lige præcis hvor der er fare på færde, og hvor sikkerheden er størst.

Men det er jo ikke det du skal se, med dette kuld, og hvis det lykkes, så er der vist ret stor efterspørgsel på "næse" yngel, så vidt jeg er orienteret, især i det Svenske broderland.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  KimJ Mon Aug 04, 2008 7:36 pm

Afhængig af selskabet, er det nok nødvendigt at fjerne den af forældrene der bærer ungerne. Her hos mig, er det lidt op og ned, om hannen vil overtage ungerne, men han har også 2 hunner at tage sig af! Det sikreste, er nok at vente 10-12 dage efter legen, og så fjerne den bærende fisk. Desværre får Du så ikke set hele den spændende adfærd der er ved biparentale mundrugere, men chamcen kommer jo nok igen.
Tillykke med det!
Hvis man lader dem gå, er der ikke ret mange overlevende. Jeg har nu 5 unger, som er så store, at de med sikkerhed ikke bliver ædt, som resultat efter ca. 1 år.
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Cichliden Mon Aug 04, 2008 9:17 pm

Tak for de fine lykønskninger, jeg er helt vildt glad. Det er dog den fisk, der har været længst tid om at forplante sig efter ankomst til Casa del Murergade (min adresse), de har været hos mig siden MAJ!!! Nå, men de kom jo efter det, så det er bare dejligt.

Og Yvonne, jeg tænkte nok, at det var lidt for meget "hanky-panky" med sådan en tråd om kisse-misseri blandt hestenæser, så for at rette op på eventuelle forlegne brugere, vil jeg hermed donere 3 grise pig pig pig

Så! Nu skulle alle da være glade. Det er så fint med disse, lidt anderledes, smileys, at jeg bare MÅ udnytte deres potentiale fuldt ud. - sikke en gang øregas jeg fik lukket ud der Shocked

Jeg tænker lige lidt over hvad jeg skal gøre ved hunnen. Men hvis der er, er det så ok at fjerne hende, og hvor stor en balje skal hun så gå i?

Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Kiwa Mon Aug 04, 2008 11:12 pm

Takker for de fine grise sunny Mia.

Yep de her smilyer Kj holder sig, er helt fantastiske, og som du ved så er jeg jo bestemt ikke sart, mht hvad der foregår i de små hjem albino Her i hjemmet vil jeg slet ikke udtale mig om, hvad der sker i baljerne. De er godt nok aktive må man sige. Nå nok spas, tilbage til det alvorlige.

Kim mangler som den alt erfarne omkring "næserne" lige her og nu, at give svar på, hvor stort et akvarium, den rugende part egentlig har behov for.

Mangler du akvarieplads, så har vi alt fra 128 L til 300 L stående i tom tilstand, du kan låne til fri afbenyttelse Smile

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  KimJ Mon Aug 04, 2008 11:27 pm

Jeg ville ønske, at jeg selv kunne tage æren for de tilgængelige Smilies, og ser helt vildt frem til at komme til at bruge denne her: affraid

Det skulle ikke være nødvendigt med et specielt stor balje til en enkelt hestenæse, men man skal naturligvis tage højde for, at hunnen kommer til at gå der noget tid, når den også skal udføre hannens del af yngelplejen. Jeg ville vælge et 60-80L. Det vil også kunne huse ungerne i et godt stykke tid.
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Kiwa Mon Aug 04, 2008 11:57 pm

Bare pas på Kim clown

Mia og jeg skulle nok være gode for, at kunne fortælle historier, som kunne få dig til at føle behov for, at anvende den smiley affraid haha

Men på den anden side, så er vi så pænt opdraget, at det vil vi alligevel ikke udsætte dig for. Vi er jo pæne piger ved du nok Embarassed

Tak for svaret.

Selvom vi her hos os, ikke har næser gående, så er det alligevel altid rart, at få lidt ny viden og info om fine og spændende fisk.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Cichliden Tue Aug 05, 2008 9:30 pm

Den var god KJ, og jeg kan kun give Kiwa ret i, at der er historier, der med sikkerhed kunne få "de ikke sarte sjæle" til at bruge affraid ,men, men... dem holder vi pænt for os selv Laughing Laughing

Og tak for dit vittige væsen Yvonne, det er bare helt i top med en glad fisketose som dig - tak for dig, og tak for tilbuddet om at låne balje, det kunne gå hen og blive relevant, men så smider jeg dig lige en pb.

Til det seriøse: Min hun havde smidt ungerne natten til idag, og der er ikke skyggen af yngel. Pis pgså, men hvis hun nu skulle få skuffe igen, vil jeg så kunne tage hende fra og vil hun så udruge ungerne på egen hånd (uden hjælp fra hendes nævenyttige han, som alligevel bare svømmer rundt og fordriver tiden)?

Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  KimJ Wed Aug 06, 2008 1:33 am

Det er mit indtryk, at mine hunner ofte må gøre alt arbejdet selv, så det skulle være ret sandsynligt. Man skal nok bare flytte hunnen noget hurtigere, end det ellers er nødvendigt med mundrugere.
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Cichliden Thu Aug 07, 2008 11:31 am

Tak KJ, jeg må op på hesten igen og have en holdningskorrigerende samtale med den hun, og så tage hende fra noget før næste gang.

Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Kiwa Thu Aug 07, 2008 4:20 pm

Tak og i lige måde Mia Very Happy Ja ja Kim må finde sig i, at vi også bruger hans forum til lidt sjov og spas haha. Ellers må han jo komme med den store "banne" hånd,
og uddele advarsler, hvis vi bliver for friske, og uddele advarsler.

Nå tilbage til den seriøse del.

Øv hvor er det ærgeligt med Fru "næse" Sad men hvor er det typisk med de hanner. Hvad kan man i grunden bruge dem til når det kommer til stykket Mad
Nææh, de er kun ude på sjov og ballade, men tage del i det hårde slid og slæb??, ha' så er de bare smuttet er de Sleep

Håber det lykkes i næste omgang. Nu er Hr. "næse" jo helt sikkert i sit es, og kan se frem til lidt mere sjov og ballade, før tid endda. Men en alvorlig samtale med
Fruen er nok på sin plads. Et dybt kig i øjnene, så hun kan se at du mener det her alvorligt, skulle kunne gøre det. Hjælper i hvert til fald på en hund haha.

Du siger bare til hvis der er behov for en låne balje. Vi har skabsmodul, og heldækkende lampe med til. Kan også fikse et lidt akavet indvendigt filter,
men synes nu sådan et 128 L er lige lovligt stort at opvækste yngel i, har brugt det til 16 nyspyttede Lethrinops unger, og de fylder dælme ikke ret meget
til at starte med. Ellers har vi også blå filtersvamp du kan dele akvariummet op med, så de ikke har så megen plads til at starte med. Men det tager vi til den
tid hvis det bliver aktuelt.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Cichliden Tue Aug 12, 2008 8:33 pm

Ihh Yvonne, du er bare en rigtig fiske-stjerne. Vi er lige igang med at købe et lille rækkehus i Sverige (kun 7 km fra færgen i Helsingborg), så skulle der være mere plads til baljer. Måske det kunne være hyggeligt at lave en komsammen, hvor vi flyttede mine akvarier, men mest for hyggens skyld...

Mvh Mia
Cichliden
Cichliden

Number of posts : 29
Age : 47
Geografisk sted : Helsingør, Nordsjælland
Registration date : 2008-05-27

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Kiwa Wed Aug 13, 2008 3:57 pm

Jamen jamen, så blev det jo Sverige alligevel. Meget spændende Mia. Stort til lykke med det.

Men alligevel lidt ÆV - så bliver der jo endnu længere op/over til dig, men forstår Jer godt, med de priser vi holder os her i Danmark. Har en søn hvis erklærede mål er, at flytte til Sverige på et tidspunkt, men han er heldgvis ikke kommet så langt i forberedelserne endnu. Heldigvis siger hans meget egoistiske mor haha.

En lille komsammen er altid på sin plads cheers , også for at flytte lidt akvarier. Så vidt jeg husker så vejer dine vist ikke det store, så jeg udsætter gerne Kim's ryg for den belastning lol! . Men anskaf dig venligst ikke et 960 L helglas akvarium inden flytningen, for så ser du ikke skyggen af os, men hjælper gerne med et nødhjælps nummer til nogle store stærke flyttemænd hahaha.

Held og lykke med det hele, glæder mig virkelig på Jeres vegne.

Mvh
Yvonne
Kiwa
Kiwa

Number of posts : 130
Geografisk sted : Gladsaxe
Registration date : 2008-05-21

http://www.wander.dk

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  KimJ Thu Aug 14, 2008 10:54 am

Jeg plejer jo at holde mig i baggrunden når der er udsigt til fysisk arbejde affraid men jeg vil da også gerne melde mig til at hjælpe, med samme forbehold som Yvonne; ikke noget med at anskaffe kæmpebaljer til lejligheden!!! Very Happy
KimJ
KimJ
Admin

Number of posts : 79
Registration date : 2008-05-20

https://kim-jakobsen.forumotion.com

Back to top Go down

Hestenæse med skuffe Empty Re: Hestenæse med skuffe

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum